Contează Domain Authority (DA) pentru backlinks? Cum știu dacă un website este potrivit?

Actualizat: 2020-07-21
Importanța backlink-urilor este crucială pentru un website aflat într-o nișă puternic concurențială, în care nu deține avantajul unui brand cu notorietate.
Publică articole astăzi
Înscrie-te gratuit

Cuprins

O afirmație simplă și atât de evidentă, încât greu să îi înțelegem locul în acest articol. Așa este, aici nu vom discuta despre importanța unui backlink în sine, ci despre cum putem evalua în prealabil efectele “construirii” unui backlink. Mai concret – cum putem face evaluarea fără a apela la instrumente plătite de analiză. Pe scurt:

Efectele unui backlink pot fi:

  • Benefice (creșterea autorității websiteului propriu, întărirea unei pagini pe un anumit termen de căutare etc);
  • Neutre (niciun efect vizibil);
  • Negative (pierderea în rankings)

Dacă adăugăm în această ecuație și elementele de investiție (de efort, dar nu numai), efectele pot fi considerate negative chiar și atunci când se câștigă poziții în SERP, dar nu suficiente cât să aducă un profit.

Și că totul să pară și mai complicat, adăugăm și elementul “surpriză” – tranziția unui element de la Neutru la Benefic sau dimpotrivă, la Negativ, odată cu vreunul din următoarele update-uri de algoritm Google.

Atunci – și abia acum am ajuns la subiectul nostru – cum evaluăm posibilele efecte ale unui backlink?

După cum profesioniștii cu greutate în SEO și-au dat deja seama, acest articol nu este scris pentru ei, dar asta nu înseamnă că nu ar fi plăcut să îl citească și să îl comenteze. Încercăm aici să îi ajutăm pe cei care nu au nici experiență, nici acces la întreagă suită de tool-uri SEO care pot ajuta în analiza de detaliu a unui website.

Este Domain Authority modalitatea bună de a evalua calitatea unui website?

Domain Authority – “DA” calculat de către MOZ, este modalitatea universală de a plasa un website într-o categorie de calitate sau de autoritate. Este însă corectă această metodă? Și da, și nu. Dar înainte de toate, poate nici nu știți despre ce vorbesc. Instalați MozBar - cu un cont gratuit Moz, și veți afla. Mai departe.

Un DA mare înseamnă de obicei un site cu vechime, cu volum mare de conținut și/sau backlinks proprii, și care respectă într-o anumită măsură regulile de bază ale unui website de calitate. Din păcate însă, multe dintre aceste elemente pot fi manipulate, de aceea valoarea în sine nu este suficientă.

În acest caz, când vedem un DA atrăgător, ce ar mai trebui să verificăm?

Vechimea website-ului

Un Whois (https://whois.net/) pentru vechimea domeniului ajută doar dacă relevă o vechime foarte mică – caz în care aveți deja semne că ceva s-a construit forțat în autoritatea acelui website. Dacă vechimea este însă destul de mare (peste 5 ani), mai verificați încă ceva: de când există de fapt website-ul. Cum? WayBack Machine – Internet Archive (https://web.archive.org/), unde verificați cea mai veche înregistrare. Dacă domeniul este vechi dar nu apare nimic arhivat până de curând, înseamnă iarăși că ceva nu este chiar în regulă.

Profilul de backlinks

Dacă utilizați contul gratuit Moz – cel care vă permite instalarea și utilizarea MozBar-ului, veți putea accesa câteva analize pe zi. Din păcate, și acestea vor releva doar un număr limitat de elemente. Dar chiar și așa, când vă uitați pe profilul de backlinks al unui website care vă interesează, dacă vă sar în ochi câteva domenii care trimit sute, mii sau zeci de mii de backlinks către cel analizat, riscul este că profilul să se dovedească a fi unul artificial.

Traficul

Pentru acest aspect, o verificare a datelor Alexa (https://www.alexa.com/siteinfo) poate fi de mare ajutor. Cum? Căutați – manual, cu migală, câteva website-uri din același domeniu cu cel analizat, și care să aibă DA asemănător – și MAI ALES, să le cunoașteți că fiind importante în respectivul domeniu, și comparați-le traficul estimat acolo. Dacă cel pe care îl analizați are trafic semnificativ mai scăzut decât cel al competitorilor cu care împarte un DA apropiat, atunci este destul de probabil că acel DA nu spune mare lucru despre calitatea pe care o poate furniza că sursă de backlinks.

Calitatea conținutului

Probabil cea mai dificilă parte este aici, pentru că nicio unealtă nu vă mai poate ajuta. Deschideți și citiți câteva articole, din mai multe secțiuni - textele de calitate se recunosc relativ ușor. Dar nu asta este tot ce trebuie să căutați: încercați să depistați articolele care au fost plasate de către “colegii” voștri în link building. Pentru că un website să evite riscul unor penalități din partea Google (care ar aduce la zero valoarea oricărui backlink inserat), este important că ponderea articolelor “non-editoriale” să fie mică sau chiar foarte mică, iar acestea să fie foarte dificil de recunoscut ca fiind de acest tip.

Relevanța conținutului

Deși am lăsat la urmă acest aspect, este de departe cel mai important. Dacă un website se ocupă de apicultură, și inserează un Guest Post cu link către un site specializat în cartele telefonice preplatite, șansele că acel backlink să aibă vreo valoare pentru beneficiar sunt minime. Există, este adevărat, și o multitudine de site-uri de știri și de bloguri generaliste, în care cu greu un subiect se poate dovedi „intrus”, dar asta nici nu face ca acel subiect să fie relevant în context - susținut de o serie de entități logice bine stabilite.

 

Ce putem face pentru a asigura valoarea unui backlink?

În primul rând, să trecem cu bine peste verificările de mai sus. Știu că aproape tot ce am explicat acolo rămâne într-o zonă de vag, dar până la urmă decizia este simplă: dacă aveți motive de îndoială, este mai bine să le luați în serios și să căutați mai departe.

Mulți spun că decât 100 backlink-uri din website-uri neimportante, mai bine unul de la un domeniu cu autoritate. Este o afirmație corectă într-o bună măsură, dar numai dacă prin autoritate se înțelege Autoritate, care este de multe ori altceva decât un scor înalt al DA în indexul Moz.

Un alt trick al meseriei: când ați ales un website, încercați să identificați cea mai potrivită categorie în care să publicați - ținând seama și de viteza de rotație a articolelor pe acea pagină. Cu cât este mai recent cel mai vechi articol din prima pagină a respectivei categorii, cu atât mai repede înseamnă că articolul vostru vă ieși din acea prima pagină de categorie. Rămâne backlink-ul și când trece în paginile 2,3, etc, dar prima pagină aduce un mic plus de valoare.

Apoi, sunt și lucruri pe care le puteți face direct voi pentru a crește șansele de reușită, lucruri care trebuie să se regăsească în conținutul articolului pe care îl înaintați spre publicare în respectivul website.

Evitați supra-optimizarea

Câteva reguli de bază:

  • Feriți-vă să construiți prea multe backlink-uri în prea puțin timp;
  • Feriți-vă să inserați backlinks către pagini care nu au deja o anumită poziție în căutările Google (adică să aveți deja trafic organic către acea pagină, provenit din Google);
  • Feriți-vă să inserați backlinks doar către paginile pe care încercați creșterea ranking-ului;
  • Nu vă feriți de backlinkurile către Homepage, cu link anchor fie brand-ul, fie chiar numele domeniului (inclusiv Naked URL)
  • Feriți-vă de EMA (Exact Match Anchor) – mulți scot din Google Search Console o listă cu cele mai bine poziționate Query-uri, notează paginile de destinație, și asta este tot ce folosesc;
  • Nu inserați prea multe backlinks către același domeniu întro singură pagină – nu veți primi o valoare mai mare (dacă găsiți 3 lei, nu contează dacă îi puneți întrun singur buzunar, sau împărțiți în trei buzunare, tot trei lei veți avea);
  • Nu strică să adăugați în respectivul text și un alt link extern către un domeniu de mare autoritate – sursă de relevanță certă pentru subiect (dacă ați scris despre apicultură, inserați și un link către un mare institut de cercetări în domeniu, sau către o pagină de statistici a Băncii Mondiale);
  • Diversificați. Cum? Domenii cu autoritate, dar și domenii fără autoritate. Surse dedicate nișei pe care lucrați, dar și surse generaliste. Optimizare pe anchor (brand sau keyword), naked URL și anchors generic („click aici”, „vezi sursa” etc).

Respectați cerințele de calitate a conținutului

Șansele că un articol lipsit de vreo formă de calitate sau de relevanță să nu fie măcar indexat există, iar asta ar însemnă că valoarea backlink-urilor pentru voi ar fi zero. Am vorbit despre relevanță la nivelul website-ului, aici repetăm la nivel micro: între subiectul abordat în Guest Post și pagina către care face trimitere trebuie să existe o legătură certă, vizibilă. Și nu oricum: această legătură trebuie să se bazeze pe elemente identificabile la nivelul unui algoritm, nu doar în urma unui parcurs logic complicat, de trimiteri și paralele. Google nu prea rezolvă ghicitori.

Nu faceți economie de efort – inserați text suficient și imagini, pe cât se poate, originale. Construiți o structură simplă și clară, cu H2, H3, bulleted lists. Cum majoritatea website-urilor cu care veți avea de-a face sunt construite în WordPress, scrieți-vă textul și formatați-l complet în Microsoft Word (un Heading 3 în Word, copiat în fereastra din wp-admin vă fi transformat automat în H3). Titlul trebuie să fie clar, iar primul paragraf este o idee bună să aibă dimensiunea unui câmp de meta description (maxim 155 caractere cu spații cu tot), și să semene a meta descriere, pentru că cel mai probabil platforma în care publicați îl va prelua automat pentru a umple respectivul camp.

Nu vă speriați de șansa ca acel articol să rankeze – nu vă va fi competitor decât dacă abordați un subiect identic cu pagina voastră - utilizând același cuvânt cheie în titlu și în primul paragraf, ceea ce oricum nu este recomandat.

Respectați-vă calitatea cea mai de preț – intuiția

Cu riscul de a începe să vă plictisesc, iată un fel de sumar al celor spuse până acum:

  • Dacă este prea frumos că să fie adevărat, probabil nu este adevărat;
  • Nu vă repeziți la super oferte (în special pachetele cu zeci sau sute de backlinks generate de vreo aplicație „revoluționară”)
  • Nu vă temeți de greșeli, dar ferițivă totuși de dat cu nuca în perete.
  • Citiți și ultimul paragraf, cel de mai jos.

 

Nu ezitați să cereți ajutorul

Dacă îmi veți spune că tot pare foarte greu să iei o decizie, cu puținul de instrumente avut la dispoziție, voi fi de acord, și nu voi fi de acord. Voi fi de acord pentru că așa este, lucrăm în orb, încercam să luăm decizii în condiții clare de lipsă a datelor. Nu voi fi de acord pentru că, oricât de greu de crezut, niciun tool SEO nu vă oferi răspunsul în plic. Este adevărat că se pot obține mult mai multe date despre un website, este adevărat că se pot face chiar o serie de comparații, dar decizia tot personală rămâne, și bazată într-o proporție destul de mare pe intuiție și pe experiență.

Iar în lipsa experienței, ce puteți face? Întrebați-i pe cei care o au. Comunitatea SEO românească nu duce lipsă de oameni sufletiști și onești, ba chiar suntem privilegiați din acest punct de vedere. Vă las să găsiți singuri grupurile de Facebook romanești specializate în SEO, și vă aștept la rândul meu acolo.

Autor:
Bogdan Păunică 
Comentariile tale (3)
Editorii WhitePress își rezervă dreptul de a șterge comentariile ofensatoare adresate altor persoane și care conțin cuvinte vulgare sau nu sunt relevante asupra subiectului în cauză.
Datele tale personale sunt administrate de WHITEPRESS SRL., cu sediul social în Oradea, str. A.D.Xenopol nr 30, jud. Bihor,. Datele cu caracter personal furnizate în timpul înregistrării pe contul utilizatorului sunt prelucrate în vederea prestării serviciului selectat,prin acceptarea termenilor serviciului respectiv, inclusiv primirea de informații prin mijloace de comunicare electronica, în special e-mailuri,cu privire la stadiul implementării serviciului , precum și de a informa asupra modificărilor sau noilor funcționalități ale platformei WhitePress®. Temeiul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal în acest sens este articolul 6 alineatul (1) litera (b) și articolul (6) alineatul (1) litera (f) din GDPR. La acordul suplimentar acordat pentru prelucrarea datelor în scopuri de marketing al WHITEPRESS SRL și al entităților interesate să își promoveze propriile bunuri sau servicii, WHITEPRESS SRL va trimite periodic prin e-mail sau telefonic (în funcție de natura consimțământului acordat) , informații comerciale referitoare la conferințe , training-uri și evenimente organizate și recomandate, precum și alte informații de marketing. Temeiul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal în acest sens este articolul 6 alineatul (1) litera (a) din GDPR. Poți găsi mai multe informații despre prelucrarea datelor cu caracter personal în Politica noastră de confidențialitate.
Citește toate
  • Iulian

    Multumim frumos pentru informatiile oferite!

    elmio.ro

    2022-11-20, 10:29
  • Imocon

    Multumesc pentru toate informatiile oferite

    imocon.ro

    2021-02-26, 12:42
  • Alina V

    Buna,

    super articol. Simplu, concis, cu foarte multe informatii clare.

    Multumim Bogdan.

    myfashionizer.ro

    2020-11-16, 15:36
Datele tale personale sunt administrate de WHITEPRESS SRL., cu sediul social în Oradea, str. A.D.Xenopol nr 30, jud. Bihor,. Datele cu caracter personal furnizate în timpul înregistrării pe contul utilizatorului sunt prelucrate în vederea prestării serviciului selectat,prin acceptarea termenilor serviciului respectiv, inclusiv primirea de informații prin mijloace de comunicare electronica, în special e-mailuri,cu privire la stadiul implementării serviciului , precum și de a informa asupra modificărilor sau noilor funcționalități ale platformei WhitePress®. Temeiul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal în acest sens este articolul 6 alineatul (1) litera (b) și articolul (6) alineatul (1) litera (f) din GDPR. La acordul suplimentar acordat pentru prelucrarea datelor în scopuri de marketing al WHITEPRESS SRL și al entităților interesate să își promoveze propriile bunuri sau servicii, WHITEPRESS SRL va trimite periodic prin e-mail sau telefonic (în funcție de natura consimțământului acordat) , informații comerciale referitoare la conferințe , training-uri și evenimente organizate și recomandate, precum și alte informații de marketing. Temeiul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal în acest sens este articolul 6 alineatul (1) litera (a) din GDPR. Poți găsi mai multe informații despre prelucrarea datelor cu caracter personal în Politica noastră de confidențialitate.
Citește mai mult
Articole recomandate