Ce sunt datele structurate și de ce să le folosești

Deși sună foarte tehnic, datele structurate sunt relativ simplu de utilizat și de înțeles. Este vorba de un limbaj de date care vine să completeze limbajul HTML. Acesta este prezent pe toate paginile Internet și îi transmite lui Google informații despre ce reprezintă elementele tagate: titlu, descriere, subtitlu, paragraf, listă etc.
Începe să câștigi bani astăzi.
Înscrie-te gratuit

De ce e nevoie de date structurate?

Algoritmul prin care Google decide ce rezultate să afișeze pe SERP (pagina cu rezultate de căutare) este foarte inteligent și foarte complex, luând în considerare peste 200 de factori pentru a decide care pagini sunt cele mai relevante pentru o anumită căutare. Și așa și trebuie să fie deoarece adesea căutările pe care noi le facem sunt greu de înțeles. Să zicem că cineva face o căutare aparent banală pe Google: ’’istorie Argeș’’. Ce vrea să afle de fapt această persoană? Istoria a ce? Istoria județului Argeș, istoria orașului Curtea de Argeș, istoria F.C. Argeș? Sau poate vrea să găsească siteului inspectoratului județean de istorie Argeș? După cum poți deja să bănuiești, pentru algoritmul Google este greu să identifice intenția din spatele căutării și să ofere rezultatele pertinente, iar utilizatorul va fi probabil nemulțumit de acestea.

Am făcut introducerea asta puțin mai lungă ca să subliniez cât de important este pentru Google să primească informații clare. Problema mare este că multe pagini Internet sunt la fel de neclare în ochii Google precum căutarea de mai sus. Hai să spunem că tu te ocupi de pagina internet a unui magazin fizic și ai trecut acolo următoarele informații:

La nea Ghiță Măcelaru
Strada Virtuții nr.27 Sibiu
9-17

Pentru tine informația este evidentă: este vorba de denumirea magazinului, adresa și orarul de funcționare. Dar pentru algoritmul Google s-ar putea ca asta să nu fie atât de evident și să întrebe ce să facă cu aceste date. Iar atunci când cineva caută: măcelărie Sibiu lângă mine deschisă acum, algoritmul să nu afișeze pagina magazinului tău, deoarece nu e sigur că aceasta corespunde căutării efectuate (este o măcelărie, este deschisă, este aproape de locația utilizatorului). Aici intervin datele structurate care ajută Google să înțeleagă nu doar conținutul, ci și contextul paginii.

Ce sunt datele structurate?

Deși sună foarte tehnic, datele structurate sunt relativ simplu de utilizat și de înțeles. Este vorba de un limbaj de date care vine să completeze limbajul HTML. Acesta este prezent pe toate paginile Internet și dă Google informații despre ce reprezintă elementele tagate: titlu, descriere, subtitlu, paragraf, listă etc. Dar limbajul HTML nu spune și ce înseamnă elementele de pe pagină. Aici intervin datele structurate care explică Google că, de exemplu, 9-17 înseamnă orarul de funcționare al magazinului. Sau că strada Virtuții 27 este adresa magazinului. În acest fel algoritmul Google știe nu doar ce elemente de pe pagină sunt cele mai importante (marcajul HTML), ci și ce reprezintă aceste elemente (marcajul prin date structurate).

Există mai multe modalități de a folosi datele structurate, dar cea mai folosită metodă este prin Schema.org. Este vorba de un limbaj standardizat, ale cărui atribute sunt înțelese și acceptate de principalele motoare de căutare din lume: Google, Bing, Yandex. Prin Schema.org sunt definite foarte clar entitățile ce pot fi marcate: persoană, organizație, produs, articol etc. și atributele ce trebuie marcate pentru fiecare entitate în parte pentru a fi recunoscute ca atare: preț, denumire, imagine, descriere etc.

De ce să folosești date structurate?

Principalul motiv pentru a folosi Schema.org este ca să ajuți algoritmul Google să înțeleagă mai bine siteul tău și produsele / serviciile pe care le oferi. În acest fel Google va știi să te afișeze pe căutări relevante pentru afacerea ta. Este posibil ca rata de clicuri a traficului organic să crească, iar bounce rate-ul să scadă.

Un alt motiv important este că folosirea datelor structurate te ajută să îmbogățești felul în care pagina ta este afișată pe pagina de rezultate Google. În acest fel poți să afișezi o imagine, un produs, un video sau chiar datele unui eveniment alături de elementele clasice: titlul și descrierea paginii. Este ceea ce numim featured snippets sau rich snippets. Iată un exemplu:


Primul rezultat de căutare include 2 rich snippets: primul este de review, respectiv notele primite de la clienți, iar al doilea este de preț, respectiv prețul celui mai ieftin produs prezent pe pagina respectivă. Astfel, având la dispoziție același spațiu pe pagina SERP, prima pagină reușește să transmită mai multe informații utile utilizatorilor, lucru ce se poate traduce prin mai multe clicuri generate. Altfel spus îți permite să-i iei fața competiției.

Iată un alt exemplu de rezultate de căutare îmbunătățite la care poți avea acces prin folosirea datelor structurate:

În acest fel, direct de pe pagina SERP a Google vedem evenimentele ce vor avea loc la locația pe care am căutat-o și putem da click ca să fim duși imediat la pagina evenimentului care ne interesează. Astfel se simplifică parcursul clienților pe site, care găsesc numaidecât informația dorită și se economisesc clickuri inutile. Ori se știe că fiecare click în plus pe un site duce la o scădere a ratei de conversie.

Ce fel de date pot fi marcate prin Schema.org?

Există foarte multe tipuri de informații ce pot fi marcate cu date structurate. Lista completă o găsești aici. Cele mai folosite sunt următoarele:

Nu e nevoie să folosești toate tipurile de date structurate, deși nimeni nu te oprește să faci asta, dacă e pertinent. Asigură-te însă că toate datele importante sunt marcate cu schema.org (date de contact, orar de funcționare, produse etc.).

Cum integrezi datele structurate pe un site?

Deși datele structurate pot să pară complicat de folosit, nu este așa. Există diverse siteuri gratuite ce îți permit să generezi codul de structured data fără să ai nevoie de cunoștințe tehnice. Tu completezi niște câmpuri cu informațiile cerute, iar la urmă primești codul pe care îl vei pune pe pagina dorită. Din multele care există, eu recomand Schema Markup Generator de la technicalseo.com. Este foarte simplu, foarte ușor de folosit, complet și bazat pe bunele practici recomandate de Google.

Codul este asemănător celui HTML, dar folosește o altă tehnologie. Este recomandat să folosești cod de tip JSON – LD, care este cel mai ușor de citit de către Google. Iată cum arată un cod de date structurate, construit pe model Schema.org pentru o întrebare de tip FAQ (din pagina de Help Center):

<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "FAQPage",
  "mainEntity": {
    "@type": "Question",
    "name": "Ce sunt datele structurate?",
    "acceptedAnswer": {
      "@type": "Answer",
      "text": "Datele structurate sunt un limbaj complementar codului HTML ce îi permite algoritmului Google să înțeleagă nu doar ce elemente sunt prezente pe o pagină web, ci și ce înseamnă aceste elemente."
    }
  }
}
</script>

După ce ai generat datele, testează-le ca să te asiguri că codul este corect. Google oferă un instrument gratuit de testare, pe care îl găsești aici. Introduci codul și dai click pe butonul de testare:

În câteva secunde Google îți va spune dacă codul tău este scris corect și dacă ar fi eligibil pentru rezultate îmbunătățite.

Nu-ți mai rămâne de făcut decât să iei acest cod și să îl integrezi în codul sursă al paginii tale. Atenție, nu e recomandat să faci asta prin Google Tag Manager, deoarece Google nu va reuși să îl citească corect. O altă recomandare este să te concentrezi pe calitate, nu pe cantitate. E mai bine să taghezi un număr redus de pagini web, dar să o faci corect, decât multe și cu probleme. Iar când o faci, asigură-te că respecți regulile Google privind datele structurate, altfel riști să fi penalizat. 

Iată deci ce sunt datele structurate, de ce să le folosești și cum să le adaugi pe siteul tău. Într-un context de piață din ce în ce mai concurențial, folosirea datelor structurate este o modalitate excelentă de a obține mai multă vizibilitate din partea motoarelor de căutare, fără să trebuiască să faci schimbări majore pe site.

  • Autor: Ungureanu Andrei

    Webmarketer

    expertmarketingonline.ro

    Expertmarketingonline.ro este locul unde găsești informații practice și utile despre digital marketing: articole, analize, tutoriale despre PPC, SEO, Social Media și multe altele

Comentariile tale (0)
Editorii WhitePress își rezervă dreptul de a șterge comentariile ofensatoare adresate altor persoane și care conțin cuvinte vulgare sau nu sunt relevante asupra subiectului în cauză.
Administratorul datelor personale este WhitePress sp. z.o.o cu biroul înregistrat în Bielsko-Biala, strada Legionów 26/28, datele tale personale sunt procesate în scopuri de marketing de către WhitePress și de către alte entități interesate să-și promoveze propriile produse sau servicii. Obiectivul de marketing al WhitePress include informații comerciale despre conferințe și training-uri care au legătură cu conținutul publicat în secțiunea Baza de Cunoștiințe.

Baza legală a procesării datelor tale personale este scopul legitim urmărit de către Administrator și partenerii săi (Articolul 6 paragraf 1 punctul f din GDPR).

Utilizatorii au următoarele drepturi: dreptul să ceară accesul la datele lor, dreptul să le rectifice, dreptul să le șteargă , dreptul să limiteze procesarea și să-și transfere datele. Poți găsi mai multe informații despre procesarea datelor tale personale, inclusiv despre drepturile tale, în politica noastră de confidențialitate.
Citește toate
  • Nu sunt încă comentarii pentru acest articol.
Administratorul datelor personale este WhitePress sp. z.o.o cu biroul înregistrat în Bielsko-Biala, strada Legionów 26/28, datele tale personale sunt procesate în scopuri de marketing de către WhitePress și de către alte entități interesate să-și promoveze propriile produse sau servicii. Obiectivul de marketing al WhitePress include informații comerciale despre conferințe și training-uri care au legătură cu conținutul publicat în secțiunea Baza de Cunoștiințe.

Baza legală a procesării datelor tale personale este scopul legitim urmărit de către Administrator și partenerii săi (Articolul 6 paragraf 1 punctul f din GDPR).

Utilizatorii au următoarele drepturi: dreptul să ceară accesul la datele lor, dreptul să le rectifice, dreptul să le șteargă , dreptul să limiteze procesarea și să-și transfere datele. Poți găsi mai multe informații despre procesarea datelor tale personale, inclusiv despre drepturile tale, în politica noastră de confidențialitate.
Czytaj całość
Articole recomandate
Cum să te faci auzit în Social Media

Obișnuiam să fiu persoana care nu credea în practicalitatea canalelor Social Media. Mi se părea o pierdere de timp, bani și resurse. Eram convinsă ca nimeni nu este interesat să vadă imaginea câinelui prin parc, noua pereche de pantofi achiziționată sau ultima vacantă. Era atât de greșit să cred asta! Oamenii vor să vadă imagini cu câinele, pantofii sau vacanța ta. Oamenii își doresc să interacționeze cu tine. Vor comunicare, veselie și entuziasm.