Formele și utilitatea Sitemap-urilor în SEO

Un curent cât se poate de solid în lumea SEO afirmă că utilitatea Sitemap-urilor a devenit neglijabilă. Și totuși, mai ales de când Google a suspendat posibilitatea de a solicita indexarea prioritară sau reindexarea unei pagini modificate, afirmația aceasta pierde rapid teren.
Începe să câștigi bani astăzi.
Înscrie-te gratuit

Mai mult de atât, specialiștii SEO își limitează mult prea ușor abordarea la clasicul XML Sitemap care listează paginile unui website, trecând cu mult prea mare ușurință peste variantele multiple pe care un sitemap le poate îmbrăca – de aici derivând cu siguranță și multele utilizări diferite de care putem beneficia – direct sau chiar prin avantajele aduse direct vizitatorilor.

Dar vom începe cu începutul – ce este un XML Sitemap, după care vom trece în revistă celelalte forme, precum și variantele uzuale.

Protocolului XML pentru Sitemaps

Dacă dețineți sau întrețineți un site web sau intenționați să îl dețineți, nu ar fi grozav dacă veți obține trafic organic - vizitatori frecvenți care găsesc satisfacție în obținerea exactă a informațiilor de care au nevoie din paginile voastre?

În 2005, motorul de căutare Google a lansat Sitemap 0.84 Protocol, conceput pentru a utiliza formatul XML.

Un sitemap este un mod de a organiza un site web, de a identifica adresele URL și datele din fiecare secțiune. Anterior, sitemap-urile – uzual în format HTML, erau destinate în primul rând utilizatorilor website-ului. În mod diferit de acest sistem, formatul XML Google a fost conceput pentru motoarele de căutare, permițându-le să găsească datele mai rapid și mai eficient.

Noul protocol Google Sitemap a fost dezvoltat ca răspuns la dimensiunea și complexitatea crescândă a website-urilor. Site-urile comerciale conțineau adesea mii de produse în cataloagele lor, chiar site de mii uneori. La fel, popularitatea blogging-ului a condus la webmasteri care își actualizează materialul cel puțin o dată pe zi, fără a mai menționa instrumentele populare de interacțiune comunitară, cum ar fi forumurile și panourile de mesaje. Pe măsură ce website-urile au devenit din ce în ce mai mari, a devenit din ce în ce mai dificil pentru motoarele de căutare să urmărească toate aceste materiale, uneori „sărind” informații relevante.

Prin intermediul protocolului XML, motoarele de căutare ar putea urmări adresele URL mai eficient, optimizând gestionarea acestora prin plasarea tuturor informațiilor într-o singură pagină. Un sitemap XML relevă, de asemenea, cât de frecvent este actualizat un anumit site web (sau chiar o pagina sau un grup de pagini), și înregistrează ultima dată când au fost făcute modificări la o anumită pagină.

Sitemap-urile XML nu au fost însă, așa cum credeau mulți, un instrument pentru optimizarea de tip SEO – nu în mod direct cel puțin. Nu afectează ranking-ul, dar permite motoarelor de căutare să facă clasamente și căutări mai precise, oferindu-le datele de care au nevoie în mod structurat și centralizat, mai ales având în vedere că există milioane de site-uri web pe care acestea trebuie să le verifice zi de zi.

Pentru a încuraja alte motoare de căutare să adopte protocolul XML, Google l-a publicat sub licența Attribution / Share Alike Creative Commons. Eforturile sale au dat roade. Nu după mult timp, Google a anunțat cu bucurie că Yahoo și Microsoft au fost de acord să „sprijine oficial” protocolul XML, care a fost acum actualizat la protocolul Sitemap 0.9 și a sponsorizat împreună www.sitemaps.org, un site care explică protocolul. Aceasta a fost cu siguranță o veste bună pentru proprietarii de site-uri web și un semn aplaudabil de cooperare între concurenți cunoscuți.

Recunoașterea partajată a protocolului XML înseamnă că dezvoltatorii de site-uri web nu mai trebuie să creeze diferite tipuri de sitemap-uri pentru fiecare motor de căutare în parte. Ei pot crea astfel un singur fișier, apoi îl pot actualiza atunci când au făcut modificări pe site. Acest lucru simplifică întregul proces de reglare fină și extindere a unui site web.

Prin această mișcare, formatul XML a devenit foarte curând o caracteristică standard pentru toate crearea și dezvoltarea de website-uri . Webmasterii înșiși au început să vadă beneficiile pe care le oferă acest tip de fișier. Motoarele de căutare clasifică o pagină în funcție de relevanța conținutului acesteia pentru anumite cuvinte cheie - dar până la posibilitatea transmiterii unui Sitemap XML, au existat cazuri în care respectivul conținut nu a fost preluat corespunzător, pur și simplu nefiind vizitat la timp. Adesea era frustrant pentru webmasteri să-și dea seama că eforturile lor de a construi sau de a îmbunătăți un site web au rămas nevăzute. Postările de blog, paginile suplimentare sau chiar adăugarea de fișiere multimedia pot dura ore sau chiar zile întregi pentru a fi create. Prin fișierul XML, acele ore nu mai erau irosite prin așteptări interminabile pentru o completare a indexarilor, și asta „la pachet”, în cele trei motoare de căutare de top - Google, Microsoft și Yahoo.

Într-o mutare ulterioară, chiar și Ask.com a început acum să accepte sitemap-uri xml. O altă veste bună venită cam în aceeași perioadă, a devenit posibil să le spuneți tuturor motoarelor de căutare locația sitemap-ului xml, plasând o intrare în fișierul robots.txt.

Folosind un asemenea sitemap, motoarele de căutare devin conștiente de fiecare pagină de pe site, inclusiv de orice adrese URL care nu sunt descoperite prin procesul normal de accesare cu crawlere utilizat de motor. Sitemap-urile sunt utile mai ales dacă un site are conținut dinamic, este nou și nu are multe linkuri către el, sau conține o mulțime de conținut arhivat care nu este ușor de descoperit prin urmărirea link-urilor interne.

Ce sunt sitemap-urile HTML și cum ajută ele unui website?

Deși am început cu subiectul pe care l-am considerat mai important, cronologic, sitemap-urile HTML („harta site-ului”) sunt mult mai vechi. În linii mari, un sitemap HTML permite vizitatorilor site-ului să navigheze cu ușurință în conținut, găsint mult mai ușor pagina de care au nevoie.

Tehnic, un Sitemap HTML este o colecție de link-uri care conșine toate paginile relevante ale unui website (structurat sau sub formă de listă simplă), unde textul ancoră afișat este legat de pagina la care face trimitere. Vizitatorii site-ului pot accesa Sitemap-ul pentru a localiza un subiect pe care nu îl pot găsi, căutând pe site sau navigând prin meniurile site-ului.

Acest sitemap poate fi creat și în format XML și trimis motoarelor de căutare, astfel încât munca crawlere-lor să se poată desfășura într-un mod mai eficient.

Utilizarea sitemap-urilor mobile

În cazul în care site-ul are o versiune special formatată, concepută pentru dispozitive mobile, este recomandat să creați un sitemap mobil separat și să îl trimiteți separat motoarelor de căutare. Acest lucru va permite motoarelor de căutare să servească mai bine solicitările de căutare de pe dispozitivele mobile și să le conducă la paginile cele mai potrivite a răspunde intenției utilizatorilor.

NOTĂ: Sitemap-ul mobil trebuie să conțină numai link-uri către pagini cu conținut web mobil, altfel poate fi utilizat un sitemap XML obișnuit. Puteți găsi mai multe detalii pe google webmaster tools help pages.

Caz special: Sitemap-uri de știri

Sitemap-urile Google News furnizează motorului de căutare Google metadate cu privire la conținutul specific al știrilor de pe un site web. Acest Sitemap permite proprietarului site-ului să controleze ce conținut este trimis la Știri Google. Folosind Sitemap-ul News, Google News poate găsi rapid articolele de știri conținute pe un site. Crawlerul este îndreptat direct către adresa URL pentru fiecare articol de știri, ceea ce asigură o acoperire completă.

Aceste Sitemaps identifică, în plus față de un XML Sitemap obișnuit, titlul și data publicării fiecărui articol. Folosind genuri și etichete de acces, acestea specifică și tipul de conținut conținut în articol. Conținutul articolului este identificat în continuare utilizând descrieri – mergând până la cuvintele cheie relevante. Sitemap-urile Google News sunt recomandate în special pentru site-urile noi, care includ conținut dinamic sau care au o structură internă cu valori mari ale click-depth-ului a ajunge la un articol de știri.

NOTĂ: Pentru a putea utiliza sitemap-uri de știri pentru site-ul vostru, trebuie să solicitați includerea în Google News, altfel news sitemap-ul nu va fi procesat.

Cum poate fi utilizat un sitemap formatat text?

Răspuns: nu prea mai poate fi folosit. Formatul text a fost utilizat în trecut pentru a trimite paginile unui site către motorul de căutare Yahoo. După ce Yahoo a anunțat acceptarea sitemap-urilor XMLUtilitatea sitemap-ului text a dispărut.

Totuși, din punct de vedere tehnic, un sitemap tip text poate fi util în munca unui webmaster, putîndu-și găsi utilitatea în diversele analize – atât la nivel de struictură, cât și la nivel de conținut.

Cum poate fi utilizat un flux RSS?

Fluxul RSS permite vizitatorilor (sau mai bine zis – abonaților) unui site web să urmărească modificările apărute. Totuși, cea mai mare utilitate pentru un flux RSS se găsește la nivelul altor webmasteri, în activități de preluare conținut – difuzare de conținut sindicalizat.

Puteți găsi mai multe detalii legate de subiectul RSS Feeds în acest articol Wikipedia.

Ce sunt Sitemap-urile video și cum sunt utilizate

Sitemap-urile Google Video oferă metadate despre conținutul video de pe un site web. Cu un Sitemap video, proprietarii site-urilor pot informa Google despre categorie, titlu, descriere, durata și publicul destinat fiecărui videoclip conținut pe site. Acest lucru îl ajută pe Google să cunoască tot conținutul video de pe site (pe care altfel nu l-ar putea evalua așa cum o face cu textele), proces care ar trebui să îmbunătățească listarea site-ului în rezultatele căutării video.

Atunci când informațiile video în format acceptat sunt trimise fie ca un Sitemap separat, fie incluse în Sitemap-ul XML obișnuit, adresele URL incluse pentru videoclipuri pot deveni disponibile prin Google Video. De asemenea, videoclipurile pot fi accesate și prin alte produse de căutare oferite de Google. Când utilizatorii găsesc videoclipurile prin Google, văd o imagine în miniatură a conținutului video și informațiilor conexe – exact cele extrase din Sitemap.

Bun, am generat un sitemap, dar cum il trimitem la Google?

Am inserat mai sus în text o mică notiță – plasarea adresei XML Sitemap-ului (sau a adreselor, dacă aveți mai multe) în fișierul robots.txt este o idee foarte bună. Când GoogleBot vizitează un website – indiferent de pagina de intrare, acel fișier este întotdeauna primul citit.

Dar metoda clasică, mai ales când avem pe mână un site complet nou, abia publicat, este listarea sitemap-ului în proprietatea Google Search Console aferentă:

Și revenim acum la cuvintele de început. Dacă avem un site deja cu locul lui în sistemul Google Search, cu paginile indexate, și o mulțime de backlinks, la ce ne mai trebuie XML Sitemap? Adevarul este: nu ne mai trebuie.

Dar, pe de o parte, cu siguranță nu ne strică, iar pe de altă parte – mult mai importantă, ce facem cand am publicat o pagină nouă, sau am modificat una veche? Până de foarte curând, deschideam GSC, Inspect URL, apoi Request indexing, și gata. Acum nu mai avem așa ceva. Și, există această posibilitate: nici nu vom mai avea. Sau nu prea curând. Așa că am revenit la bunul XML Sitemap. Un resubmit de Sitemap poate grăbi vizita GoogleBot într-un mod spectaculos.

Comentariile tale (0)
Editorii WhitePress își rezervă dreptul de a șterge comentariile ofensatoare adresate altor persoane și care conțin cuvinte vulgare sau nu sunt relevante asupra subiectului în cauză.
Administratorul datelor personale este WhitePress sp. z.o.o cu biroul înregistrat în Bielsko-Biala, strada Legionów 26/28, datele tale personale sunt procesate în scopuri de marketing de către WhitePress și de către alte entități interesate să-și promoveze propriile produse sau servicii. Obiectivul de marketing al WhitePress include informații comerciale despre conferințe și training-uri care au legătură cu conținutul publicat în secțiunea Baza de Cunoștiințe.

Baza legală a procesării datelor tale personale este scopul legitim urmărit de către Administrator și partenerii săi (Articolul 6 paragraf 1 punctul f din GDPR).

Utilizatorii au următoarele drepturi: dreptul să ceară accesul la datele lor, dreptul să le rectifice, dreptul să le șteargă , dreptul să limiteze procesarea și să-și transfere datele. Poți găsi mai multe informații despre procesarea datelor tale personale, inclusiv despre drepturile tale, în politica noastră de confidențialitate.
Citește toate
  • Nu sunt încă comentarii pentru acest articol.
Administratorul datelor personale este WhitePress sp. z.o.o cu biroul înregistrat în Bielsko-Biala, strada Legionów 26/28, datele tale personale sunt procesate în scopuri de marketing de către WhitePress și de către alte entități interesate să-și promoveze propriile produse sau servicii. Obiectivul de marketing al WhitePress include informații comerciale despre conferințe și training-uri care au legătură cu conținutul publicat în secțiunea Baza de Cunoștiințe.

Baza legală a procesării datelor tale personale este scopul legitim urmărit de către Administrator și partenerii săi (Articolul 6 paragraf 1 punctul f din GDPR).

Utilizatorii au următoarele drepturi: dreptul să ceară accesul la datele lor, dreptul să le rectifice, dreptul să le șteargă , dreptul să limiteze procesarea și să-și transfere datele. Poți găsi mai multe informații despre procesarea datelor tale personale, inclusiv despre drepturile tale, în politica noastră de confidențialitate.
Czytaj całość
Articole recomandate