SEO pentru începători fără buget

Actualizat: 2021-02-04
Seo pentru incepatori
Ai început să pui pe picioare un website, dar nu vine încă traficul mult așteptat de la Google. Trebuie să faci SEO, dar totul costă, iar tu nu ai bani de investit în tool-uri și abonamente scumpe. Ce faci?
Publică articole astăzi
Înscrie-te gratuit

Cuprins

Ce poți să faci este să încerci să te descurci cu ce se găsește free. Poți avea însă calitate cu acestea? Ei bine, da. Există câte ceva bun pentru aproape orice, singurele limitări serioase fiind legate de ”volum”. Prin volum, de la caz la caz, se înțeleg chestiuni diferite:

  • Număr de pagini analizate
  • Număr de proiecte (siteuri)
  • Număr de scanuri pe zi

În majoritatea tool-urilor la care ne gândim aici, acestea sunt singurele limitări, adică nu există restricții de ordin calitativ, respectiv toate elementele analizate sunt disponibile.

Dar când vorbim de SEO, înainte de a ne gândi la orice fel de tool, trebuie să nu uităm că cele mai importante instrumente cu adevărat sunt FREE, și ne referim acum în special la ce ne oferă chiar Google:

  • Google Search Console
  • Google Analytics
  • Google Keyword Planner

Vom trece la descrierea principalelor lucruri pe care trebuie să le facem, într-o abordare logică a pașilor de SEO, și la fiecare în parte vom sugera ce tool se poate folosi fără a cheltui vreun leu.

Planificarea

Aici este probabil cel mai simplu: cel mai bun instrument este Microsoft Excel. Pentru că tot vorbim de lucrul Free, trebuie să spunem că Google Sheets face o treabă foarte bună, dar și că Excel-ul online de la un cont gratuit de Microsoft OneDrive face o treabă și mai bună.

La ce folosim tabelele? Ne ”desenăm” site-ul. Cea mai importantă aici este structura:

  • Categoriile
  • Articolele cu temele lor principale
  • Keywordurile urmărite pentru fiecare articol
  • Către ce pagină se inserează link intern din fiecare pagină, și pe ce anchor

Ce trebuie să avem în vedere în această etapă: o structura clară a ierarhiei de importanță a paginilor pe care dorim să le creem, sau pe care le-am creat deja și dorim să le creștem. Cum stabilim care sunt cele mai importante pagini însă? Depinde.

Dacă avem deja un scop clar (promovarea unui produs / serviciu), avem ținta. Dacă avem însă un blog în care fiecare pagină este importantă în sine, atunci cel mai bine este să promovăm prioritar paginile cu șansele cele mai mari de a produce trafic – în general cele care targetează cuvinte-cheie cu volum mare de căutări și competiție mai mică (vom ajunge la capitolul keyword research ceva mai târziu în acest material).

Ce trebuie să avem în vedere este faptul ca link-urile interne au o valoare foarte mare din punct de vedere SEO, iar între aceste link-uri interne, cele mai importante sunt cele inserate în conținut, în text. Paginile pe care decidem să le ”creștem” trebuie să fie cele care beneficiază de cel mai mare număr de link-uri interne, iar acestea trebuie aplicate pe cuvintele-cheie de bază pentru ele și pe variațiuni ale acestora, dar și pe eventualele cuvinte-cheie secundare.

Într-un site mic este simplu – cât mai multe pagini trebuie să trimită link direct către cele pe care le susținem. Într-un site mai mare însă, schema este bine să fie ceva mai complexă, pe trei niveluri:

  • paginile principale (pe care le întărim),
  • paginile secundare (care trimit link-uri către cele principale),
  • paginile de susținere (care trimit link-uri către paginile secundare).

Cel mai important lucru de avut în vedere la crearea unei asemenea scheme este relevanța: nu plasăm link-uri interne la întâmplare, ci pe tematici legate logic. Cum? Aici voi știți despre ce scrieți.

Keyword research

Poate acest capitol ar fi trebuit să fie primul, dar în fapt, planificarea și structurarea unui site se întrepătrund permanent cu nevoia noastră de a cunoaște potențialul de a aduce trafic organic.

Ce trebuie să știm despre un termen de căutare / keyword? În primul rând, oamenii îl caută? Dacă da, cam cate căutări lunare există, și ce fel de competiție există deja între site-urile care tratează respectivul subiect?

Dintr-o altă perspectivă, de multe ori noi știm ce vrem să prezentăm (subiecte, topicuri, teme), dar ne-ar ajuta foarte mult să aflăm ce termeni folosesc cei care caută ceea ce noi vrem să le aducem în fața ochilor.

Aici, primul tool pe care îl vom folosi este Google. Ne facem o lista cu toate formele de prezentare ale topicului nostru, cu combinații de cuvinte, sinonime, forme secundare, și efectuam căutări. La fiecare în parte, verificăm cât de multe putem, și notăm concluziile:

  • Rezultatele prezentate de Google pe primele locuri au o legătură clară cu subiectul pe care îl aveți în vedere?
  • Când începeți să scrieți în caseta Google, vă prezintă vreo sugestie interesantă, vreo formulare la care nu vați fi gândit?
  • În secțiunea de ”Căutări referitoare la ...” (Related searches) apar preponderent termeni având legătură clară cu subiectul vostru? Dacă da, apar acolo și idei bune?

Am făcut toate astea, cu cea mai mare atenție, și am notat toate ideile, selectăm dintre ele pe cele mai interesante – de preferat maxim 10, apoi începem să căutăm tool-ul care să ni le analizeze. Ahrefs, Semrush... lista tool-urilor foarte bine este lungă, dar când ne uităm la prețurile de acolo, ne vine să ne lăsăm de meserie. Din fericire Google ne oferă o soluție suficient de utilă, gratuit: Google Keyword Planner: https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/

Creați-vă un cont, apoi din fereastra principală alegeți ”Discover new keywords”:

Mai departe veți introduce datele voastre, fără să uitați să selectați corect țara din care vă interesează rezultatele, și limba acestora:

Ce rezultate obținem de aici? Cele mai importante sunt volumul mediu lunar de căutări (Avg. Monthly searches) și competiția (Competition):

Să nu fiți dezamăgiți de marja foarte largă dată la volumele de căutare – între 0 și 100, între 100 și 1000, 1000 – 10000 ș.a.m.d., aceste date sunt suficiente că să aflați ce vă interesează acum: termenii căutați. Dacă de aici plecați cu câteva cuvinte-cheie cu volum de căutări interesant și competiție mică, este perfect.

Dacă vă întoarceți puțin atenția către tabelul de la capitolul anterior – datele de aici vor fi foarte utile, pentru că aveți tot interesul să optimizați paginile principale pe căutări principale, pentru paginile secundare să alegeți keywords mai ”ușoare”, dar totuși cu ceva potențial de trafic, iar pentru cele de suport, ce mai rămâne.

Țineți minte ceva: keyword research este mai mult o artă decât o tehnică, iar atenția susținută de multă răbdare sunt singurele care aduc șanse de succes. Putem să vă dăm însă și câteva sfaturi? Sigur:

  • Dacă rezultatele Keyword Planner arată un preț al reclamelor foarte mare pe un anumit termen (Top of page bid), chiar dacă nivelul competiției este arătat ca Low, mai mult ca sigur topul rezultatelor în Google va fi plin de mari magazine, cu care este foarte greu să intri în competiție
  • Cu cât o căutare are mai puține cuvinte (este mai general termenul), cu atât mai greu va fi de obținut poziții bune în Google.
  • Întotdeauna când analizați oportunitatea de a crea / optimiza o pagină pentru un anumit cuvant-cheie, mai dați o căutare în Google, și vedeți ce fel de pagini au poziții între primele rezultate (de exemplu, dacă pregătiți un review tip postare de blog, dar Google arată doar pagini de produs din magazine, probabil va fi greu să vă strecurați)

SEO tehnic

Acest ”departament” al SEO poate fi unul foarte vast, dar pentru un site de început, avem doar câteva lucruri care ne interesează foarte mult: erorile de ordin tehnic. Ce căutăm aici este să eliminăm cât mai multe dintre aspectele care ar putea împiedica vizitarea corectă și interpretarea site-ului de către crawler-ul Google – în același timp reducând orice eventuale erori pe care vizitatorii le-ar putea întâmpina în experiența lor pe site.

Am ajuns aici la ceea ce este probabil cel mai important utilitar în tolba unui SEO: Screaming Frog SEO Spider. Chiar dacă este un software Premium (plătit), acesta are o versiune full Free – singura limită fiind la nivelul numărului de URL-uri pe care le scanează: 500. Installer-ul îl găsiți la adresa https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/, download-ul și instalarea fiind foarte simple, fără nimic special.

Interfața Screaming Frog este foarte simplă, iar setările default sunt suficiente pentru orice proiect mic și simplu. Tot ce aveți de făcut este să introduceți adresa site-ului vostru în caseta ”Enter URL to spider” și să apăsați pe Start. Curând va termina, când vedeți cursorul la 100%, și cel mai bine este să salvați proiectul.

Bun, ce urmează? Chiar dacă suntem siguri că în timp veți descoperi mult mai multe lucruri utile, acum sunt doar câteva lucruri foarte importante:

Link-uri interne cu destinația redirecționată

Selectând fiecare URL cu redirect din lista principală, vedem jos:

  • Care este adresa reală finală (în tabul ”URL Details” din Footer);
  • În ce pagini se găsesc inserate linkuri care nu sunt destinație finală (în tab-ul ”Inlinks” din Footer), unde va trebui să mergem și să modificăm, inserând URL-ul real.

Link-uri interne cu destinația inexistentă (Broken Links)

La acest punct trebuie să remarcăm că există și alte modalități de a depista Broken Links (pluginuri de WordPress, scannere online etc), dar Screaming Frog este de departe cea mai completă.

Mixed content – conținut http:// în pagini https://

Dacă selectând aceste zone din rezultatele scanului găsiți elemente, este bine să le rezolvați – și absolut tot conținutul site-ului să aibă doar adrese https:// - în special dacă găsiți imagini cu adresă http inserate în paginile https ale site-ului.

Probleme calitative – Basic OnPage SEO

Aici avem o întreagă suită de teste, în care practic orice depistează Screaming Frog este un punct care trebuie tratat cu atenție. De ce nu spunem ”erori”? Pentru că pentru foarte multe din elementele unei pagini nu există reguli, ci bune-practici. Spre exemplu, un titlu de pagină nu trebuie să aibă mai puțin de 60 de caractere, sau mai mult de 30, dar pentru cele mai bune rezultate este de preferat să se încadreze între aceste limite. Acest mod de gândire se va aplica în cea mai mare parte a analizelor pe care le veți face în continuare, legate de:

  • URL
  • Page Titles
  • Meta Description
  • H1
  • Images

Pentru fiecare dintre aceste ”capitole”, selectați tabul Header corespunzător, și de acolo luați pe rând fiecare tip de ”problema”, pe care o analizați, luați o decizie și apoi acționați. Cum spuneam, nu trebuie să luați tot ce apare acolo ca literă de lege, dar când veți întâlni o situație mai serioasă, veți înțelege.

În prima fază prin care treceți, este bine să rezolvați mai întâi erorile și problemele mari, și abia după aceea să treceți ca chestiuni de ordin mai degrabă calitativ, cum ar fi titlurile și meta descrierile.

O notă importantă legată de modul în care putem folosi versiunea gratuită a Screaming Frog: chiar dacă site-ul nostru are mai mult de 500 de URL-uri, deci nu vom putea vedea lista completă a erorilor și sugestiilor, tot este suficient cât să vedeți care sunt categoriile ”tipice” de probleme pe care trebuie să le rezolvați. Cu alte cuvinte, cel puțin veți afla exact ce trebuie să căutați în site și cum se poate remedia.

OnPage SEO

Ce înseamnă acest OnPage? Pe scurt – optimizarea elementelor de bază ale unei pagini, în principal:

  • Titlu SEO
  • Meta descriere
  • H1
  • Conținut (text)
  • Headings (H2 – H6)
  • Linkuri interne.

Aici am ajuns de fapt la continuarea celor de la punctul anterior, dar cu o mult mai mare aplecare pe calitatea conținutului.

Am listat mai sus principalele elemente, dar mai corect ar fi să le grupăm în funcție de rol și destinație:

  • Elemente necesare pentru Google (Titlu SEO, Meta descriere, H1 și celelalte headings)
  • Elemente necesare în special vizitatorilor, dar importante și pentru Google (celelalte).

Aici trebuie să ne oprim un moment, și să vă reamintim că acest articol are ca scop sugerarea unor tool-uri gratuite pentru SEO, nu și expunerea detaliată a modului în care să faceți acest SEO.

O parte din ce înseamnă OnPage SEO am expus deja în capitolul anterior – Screaming Frog ne dă foarte multe aspecte de analizat. Dar putem face mai mult decât ne ajută Screaming Frog? Desigur.

Plugin-uri SEO

De pildă, dacă lucrați pe un site WordPress, pluginurile SEO pot fi de un foarte mare ajutor la optimizarea elementelor de tip OnPage.

Cele mai cunoscute asemenea tool-uri, disponibile gratuit, sunt Yoast și Rank Math, fiecare având o interfață suficient de simplă și de prietenoasă încât să puteți foarte ușor să vă îmbunătățiți chiar și semnificativ șansele de a crește în rankings. Ați înțeles, nu vă spunem nici aici ce și cum să faceți, dar vom prezenta ceva ce credem că este mult mai de folos: ce să nu faceți:

  • Scorurile mari date unui articol de către orice plugin SEO nu sunt un scop în sine
  • Aproape tot ce sugerează un asemenea plugin nu este mai mult decât atât: o sugestie
  • Scorul maxim obținut de o pagină nu aduce poziții mai bune în Google – doar conținutul real al acelei pagini și utilitatea pentru oameni pot face asta

Pe scurt: folosiți sugestiile Yoast / Rank Math / orice alt plugin doar pentru a expune mai curat și mai coerent ce doriți să expuneți, nu vă stricați pagina doar pentru o luminiță verde sau un scor de peste 90.

Aplicații SEO gratuite

Deși se pot găsi destule tool-uri free, internetul este plin de reclame, majoritatea de fapt sunt doar reclame. La cele mai multe dintre acestea veți primi un Audit SEO, mai mult sau mai puțin complet, mai mult sau mai puțin util.

Avem însă în vedere o aplicație foarte intereantă: https://www.seobility.net/en/  – completă în funcționalități, nu limite foarte generoase în versiunea free:

  • 1 singur proiect (website), cu 1 crawl pe zi
  • 1000 pagini scanate
  • 100 external links verificate
  • Monitorizare keywords: 10
  • Analiză competitori: 3

Pentru un site de început, dar chiar și pentru unul ceva mai avansat, posibilitățile de optimizare aduse de Seobility sunt excelente. Recomandăm totuși să intrați aici doar după ”curățenia” făcută cu Screaming Frog, pentru că altfel rezultatele scanurilor vor fi mult prea vaste pentru a avea cum să prioritizați corect acțiunile pe care ar trebui să le întreprindeți.

Analiza și optimizarea rezultatelor din căutări

Aici spunem din start, vom folosi doar Google Search Console, sau poate și un pic de Google Analytics, dar atât.

Ce  ne arată noua Google Search Console? Performanța reala din căutari, cu date pe cuvinte-cheie și pe pagini.

Aici vedem ce se întâmplă de fapt în Google: pe cel loc se află un anume cuvânt cheie, ce rată de click are, care este evoluția. Aici intrăm și ”săpăm”. Căutăm să vedem ce am putea face pentru a aduce mai mulți oameni în site. Iată care sunt câteva dintre cele mai la îndemână lucruri pe care le putem face:

Depistarea paginilor ”moarte”

Mai mereu vom avea în site, după o vreme, pagini care nu funcționează nici pe departe atât de bine pe cât ne-am fi dorit, respectiv nu numai că nu au Clicks, dar nu au nici măcar Impressions (vorbim pe limba Google Search Console). Selectând raportul Performance, tab-ul Pages, este foarte ușor să sortăm după Impressions:

Ce înseamnă când, într-un raport de trafic pe ultimele 3 luni, o pagină mai veche decât atât nu are decât 1 Impressions? Înseamnă că Google nu a găsit absolut nimic bun acolo. Ce putem face? Putem să renunțăm la ea, sau să o reface, analiza depinde de caz. Putem de asemenea să nu facem absolut nimic, dacă vedem acolo pagini pentru care nici nu avem nevoie de rankings.

Depistarea paginilor care au nevoie de optimizare

Aici găsim mai multe cazuri:

  • Pagini cu multe Impressions, dar poziții slabe (selectăm pagina în raport, apoi mutăm pe tabul Queries). Vedem pe ce Queries am putea să optimizăm mai bine, și edităm ce considerăm ca ar fi util (titlu, conținut, anchors la link-urile interne către acea pagina)
  • Pagini cu multe Impressions, poziții bune, dar Clicks puține (CTR mic), unde trebuie să umblăm la elementele ”vizibile” din rezultatele Google – Titlu si Meta descriere, pentru a le face mai atractive, să îi determine mai clar pe oameni să aleagă pagina noastră)

Mai putem face o analiză suplimentară aici, legată de experiența utilizatorilor: verificarea și optimizarea ratei de respingere (Bounce rate) – pe care o vedem din Google Analytics: Acquisition – All Traffic – Channels – Organic, și alegerea ca Primary Dimensions pe Landing Page.

Trebuie aici să depistăm paginile cu mai mult trafic organic, dar care au un Bounce Rate mare (vizitatorii intra din Google, dar nu merg mai departe în site, ies direct).

Ce putem face pentru a-i menține conectați pe cei care ajung în site? În primul rand, primul ecran trebuie să fie edificator asupra scopului paginii, care trebuie să fie în acord clar cu intenția celor care au ajuns aici. Apoi, trebuie să afișăm doar elemente de calitate în conținut, precum și suficiente posibilități adiacente (link-uri la articole pe tematici complementare, trimiteri la descrieri suplimentare etc).

Pagini care au nevoie de susținere suplimentară

Aici e ceva ce depistăm mai mult din rezultatele etapelor anterioare – pagini la care am făcut deja cam tot ce puteam face OnPage, dar nu mai cresc. Este momentul pentru Off-Page – atragerea de backlinks. Vom trata separat acest capitol în continuarea acestui material.

Off Page SEO

De la un nivel încolo, în zonele mai puternic concurențiale, în special când am ajuns deja pe prima pagină, dar orice am face nu mai creștem mai sus de locul 8-9, atragerea de backlinks devine esențială. Nu vom intra și acum în explicații despre acest proces – avem deja pe blog un articol excelent, bine detaliat și scris pentru începători: Cum aleg un site potrivit pentru backlinking.

Dar vă veți întreba acum: acest articol nu era despre tool-uri și metode gratuite? Așa este, dar în materie de backlinks, la nivel de începător, nu exista nimic gratuit și care să facă bine. Veți fi tentați să apelați la tonele de sfaturi legate de înscrierea în directoare web sau despre link-urile în comments si forumuri. Sunt bune și acelea uneori, dar de cele mai multe ori, mai rău fac decât bine, deci sfatul nostru este să le evitați.

Tot ce putem face acum este să încercăm să vă sfătuim cum ași putea face backlinking de calitate și ieftin. În primul rând, aveți nevoie de un cont la Whitepress (”Înscrie-te” gratuit din pagina https://www.whitepress.com/ro/pentru-marketeri). Apoi creați un proiect în care atenție – este nevoie să dați corect adresa site-ului vostru. După aceea, la Lista proiectelor, în dreapta veți avea un buton ”Vezi lista de website-uri”. Dați click acolo, și veți putea începe căutarea.

Ce v-ar putea interesa? Prețul, desigur, dar și posibilitatea de a avea links Dofollow, pe ce anchors dorim, și nemarcate:

Se pot seta mult mai multe filtre, după cum se vede, dar vă recomandăm să începeți de aici. Ce vom obține? Efectuăm căutarea, apoi sortam rezultatele după preț, de la mic la mare:

La prețurile acestea greu de crezut că vom avea acces la site-uri cu trafic mare, sau cu scoruri foarte bune în zona de Ahrefs – trafic organic, Trust Flow și Domain Rating, dar dacă avem ocazia să vedem așa ceva, este un semn bun (cum este mai sus oferta de la bitarena.ro).

Mai multă atenție ar trebui să acordăm scorurilor de calitate furnizate de către echipa Whitepress: Evaluarea calitativă și Evaluarea tehnică. În zona de oferte cu preț foarte mic, tot ce trebuie este să ne ferim de scorurile aflate ”pe roșu”, în rest, este foarte bine.

Totuși, dacă alegem să sortăm website-urile în funcție de Domain Authority de la MOZ vom putea identifica website-uri de calitate bună care se încadrează într-un buget de 99 RON/articol. 


 

Concluzii

Întrebarea de început era: ”Trebuie să faci SEO, dar totul costă, iar tu nu ai bani de investit în tool-uri și abonamente scumpe. Ce faci?”.

Răspunsul și concluziile:

  • Da, se poate
  • Nu este nici măcar foarte greu, doar foarte mult de muncă
  • Tot ce ai nevoie este răbdare și atenție la detalii

Cu ce am putea să încheiem? Cu alte câteva sfaturi, desigur. Salvează postarea aceasta. Pune întrebări – ai formularul chiar aici. Distribuie, butoanele se văd în bara de jos a acestei pagini.

Comentariile tale (2)
Editorii WhitePress își rezervă dreptul de a șterge comentariile ofensatoare adresate altor persoane și care conțin cuvinte vulgare sau nu sunt relevante asupra subiectului în cauză.
Datele tale personale sunt administrate de WHITEPRESS SRL., cu sediul social în Oradea, str. A.D.Xenopol nr 30, jud. Bihor,. Datele cu caracter personal furnizate în timpul înregistrării pe contul utilizatorului sunt prelucrate în vederea prestării serviciului selectat,prin acceptarea termenilor serviciului respectiv, inclusiv primirea de informații prin mijloace de comunicare electronica, în special e-mailuri,cu privire la stadiul implementării serviciului , precum și de a informa asupra modificărilor sau noilor funcționalități ale platformei WhitePress®. Temeiul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal în acest sens este articolul 6 alineatul (1) litera (b) și articolul (6) alineatul (1) litera (f) din GDPR. La acordul suplimentar acordat pentru prelucrarea datelor în scopuri de marketing al WHITEPRESS SRL și al entităților interesate să își promoveze propriile bunuri sau servicii, WHITEPRESS SRL va trimite periodic prin e-mail sau telefonic (în funcție de natura consimțământului acordat) , informații comerciale referitoare la conferințe , training-uri și evenimente organizate și recomandate, precum și alte informații de marketing. Temeiul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal în acest sens este articolul 6 alineatul (1) litera (a) din GDPR. Poți găsi mai multe informații despre prelucrarea datelor cu caracter personal în Politica noastră de confidențialitate.
Citește toate
  • -- Zablokowany --

    Comentariul a fost blocat de către WhitePress

    2021-11-08, 09:21
  • Oana Voinic

    Foarte bun articolul! Oferă ceea ce promite din titlul! Good job și felicitări pentru platformă și inițiativă!

    2021-05-05, 09:50
Datele tale personale sunt administrate de WHITEPRESS SRL., cu sediul social în Oradea, str. A.D.Xenopol nr 30, jud. Bihor,. Datele cu caracter personal furnizate în timpul înregistrării pe contul utilizatorului sunt prelucrate în vederea prestării serviciului selectat,prin acceptarea termenilor serviciului respectiv, inclusiv primirea de informații prin mijloace de comunicare electronica, în special e-mailuri,cu privire la stadiul implementării serviciului , precum și de a informa asupra modificărilor sau noilor funcționalități ale platformei WhitePress®. Temeiul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal în acest sens este articolul 6 alineatul (1) litera (b) și articolul (6) alineatul (1) litera (f) din GDPR. La acordul suplimentar acordat pentru prelucrarea datelor în scopuri de marketing al WHITEPRESS SRL și al entităților interesate să își promoveze propriile bunuri sau servicii, WHITEPRESS SRL va trimite periodic prin e-mail sau telefonic (în funcție de natura consimțământului acordat) , informații comerciale referitoare la conferințe , training-uri și evenimente organizate și recomandate, precum și alte informații de marketing. Temeiul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal în acest sens este articolul 6 alineatul (1) litera (a) din GDPR. Poți găsi mai multe informații despre prelucrarea datelor cu caracter personal în Politica noastră de confidențialitate.
Citește mai mult
Articole recomandate