Mituri SEO – cum să nu ne lăsăm păcăliți

Mituri SEO
Lumea SEO este foarte activă – se scrie foarte mult, se vorbește foarte mult. Așa cum este ușor de bănuit însă, poate mai mult decât în orice altă ramură a marketingului digital, cel mai întâlnit răspuns, pentru aproape orice întrebare, este ”depinde”.
Începe să câștigi bani astăzi.
Înscrie-te gratuit

Informațiile neajutătoare în SEO

Din păcate însă, în același timp și la fel - pentru aproape orice întrebare, vom găsi cel puțin câteva răspunsuri, deseori care se bat cap în cap. Devine complicat, nu? Așa este, însă tot nu am ajuns la ce este cu adevărat periculos. Dacă citim mai mult, dacă judecăm cât mai bine autoritatea celor care emit diverse opinii, și mai ales – dacă începem să punem ”la treabă” și propria experiență, vom putea să alegem răspunsul corect.

Și acum ajungem la ce este cu adevărat periculos. Nu este ceva specific SEO-ului, este un pericol cu care ne întâlnim zi de zi, practic în orice moment în care căutăm informații. Ce este acest pericol? Acest pericol – pe care vom construi în continuare acest articol, este reprezentat de informațiile corecte în sine, dar care ascund în spatele lor un sfat care mai mult ca sigur se va dovedi dăunător.

Cum se ajunge la asemenea situații? De cele mai multe ori – trebuie să o spunem, ne expunem acestui risc prin faptul că nu punem întrebările corecte. Dăm mai jos un exemplu simplu pentru a arăta mai clar la ce ne referim:

Întrebare: ”Frigul este o cauză a răcelilor și gripelor?”

Răspuns: ”Nu”.

Este corect acest răspuns? Da, este corect, cauza răcelilor și gripelor este infecția virală sau bacteriană specifică.

Dar este și bun pentru noi acest răspuns? Din păcate, nu, pentru că expunerea la frig produce hipotermie, hipotermia conduce la slăbirea sistemului imunitar, făcând infectarea mult mai probabilă și mai ușor de instalat.

Deci am pus o întrebare, am primit un răspuns corect, dar dacă urmăm strict acest răspuns, vom avea de suferit.

Notă: nu avem expertiză medicală, nu susținem ideile de mai sus și nici nu le contrazicem – am preluat doar o serie de informații dintr-un articol al renumitei publicații Sfatul Medicului (vezi articolul), doar pentru a exemplifica o modalitate clară prin care un răspuns corect nu este neapărat și un răspuns bun.

Ce sunt miturile SEO?

Și acum revenim la oile SEO ale noastre. Mic rezumat:

Despre ce vorbim? Despre Mituri SEO.

Ce alegem să exemplificăm? Răspunsurile corecte pe care, dacă le urmăm întocmai și fără a merge pe firul lor până găsim răspunsul complet, vom avea de pierdut.

Ce alegem astăzi? Alegem ceva frumos, unul dintre cele mai interesante subiecte: Google Ranking Factors.

De unde pornim? De la o selecție de ”mituri SEO” bazată pe unul dintre cele mai importante articole din domeniu – ”SEO myth-busting: What is not a Google search ranking factor” (Search Engine Land, august 2020 – vezi sursa) – o listă a unor elemente despre care comunitatea SEO tinde să creada că sunt ranking factors, dar Google afirmat clar și public că nu sunt.

Încercăm să demontăm acest articol? Absolut deloc, articolul este cât se poate de corect, de bine făcut și de complet – atât timp cât se citesc și trimiterile, și mai ales, se înțeleg și nuanțele.

Din păcate însă, asemenea articole bune sunt atât de des citate doar în listing, și de atât de multe ori afirmația sursă se trunchiază sau modifică, încât ce ajunge la cei care sunt mai noi în branșă este ceva absolut groaznic.

Deci articolul vorbește despre lucruri despre care Google a spus clar că nu sunt ”direct ranking factors”, și uneori – doar uneori, că ”nu afectează în niciun fel ranking-urile”.

Iată că am văzut deja câteva elemente interesante, și asta doar din foarte scurta descriere a unui asemenea articol:

  • Există elemente despre care se știe clar că nu sunt Direct Ranking Factor. Înseamnă aceasta și că nu pot fi factori indirecți? Sau că prin natura lor, tratați corect, nu pot conduce la producerea de efecte asupra unor factori direcți? Desigur, nu.
  • Există elemente despre care se știe că nu afectează în niciun fel rankingul. Adică, mai pe românește, ca nu sunt nici direct, nici indirect ranking factors. La fel însă și aici, nu înseamnă că nu ar trebui să ne intereseze.

Dar ne-am lungit destul cu introducerea, haideți să luăm la rând lista. O mică mențiune – nu am preluat aici toate elementele listate în articolul de la Search Engine Land, în principal pentru ca anumite elemente nu mai sunt de actualitate (sursa este veche de cca 1 an – un timp destul de îndelungat în lumea SEO), dar și pentru că altele sunt, din punctul nostru de vedere, pur și simplu neinteresante.

Mituri SEO - listă

Iată lista – cu bold sunt ”miturile” – respectiv lucruri despre care se afirmă că nu sunt ranking factors.

1. Mențiunile sau Like-urile din Social Media

Așa este, nu credem că numărul de share-uri și de like-uri conduce direct la creșterea poziției în SERP.

Dar în primul rând, traficul este trafic, și mai ales, notorietatea este notorietate. Strict pe SEO, traficul aduce după sine și alte elemente – cum ar fi backlinks, iar notorietatea face și mai probabilă această premisă. Iar ceva chiar mai direct pe SEO – notorietatea conduce la rate de click din căutări mai bune, iar asta este SEO 100% (dacă mai este cineva care crede ca SEO se referă doar la rankings – no comment).

2. Bounce rate-ul paginii

Pe o linie mai subtilă decât ce am afirmat la punctul anterior, o experiență necorespunzătoare a unui vizitator poate conduce la evitarea domeniului în căutările viitoare.

Încă ceva foarte important – o rata de respingere mare denotă de cele mai multe ori o direcție greșită a optimizării – fie s-a optimizat pe termeni la care pagina în sine nu răspunde corect și satisfăcător, fie structura site-ului nu este suficient de bine gândită.

3. Rata de click din SERP

Da, rata de click din rezultatele căutărilor nu este un ranking factor, dar pentru SEO acest element este esențial, și printre cele mai importante elemente pe care orice optimizare ar trebui să le aibă în vedere.

4. Rata de bounce ”back to SERP (pogosticking)

Bounce back to SERP este atunci când un user, după ce a efectuat o căutare, intră în pagina noastră, nu vede ce se aștepta, și execută Back – revenind în pagina de rezultate Google.

Aici povestea este mai ciudată. Deși Google în general nu minte, când vine vorba de ”clicks” – despre care Google susține sus și tare că nu contează în rankings, anul trecut s-a întâmplat ceva ciudat – într-o audiere la nivelul unei comisii a Congresului SUA, Google a afirmat că utilizează ”user signals, like clicks”.

Deși această afirmație poate însemna multe, trebuie totuși să ne gândim că un bounce back to SERP este oricum ceva rău pentru site-ul nostru – înseamnă cel mai probabil că ceea ce văd oamenii acolo nu le place sau nu îi ajută.

5. Timpul petrecut în pagină

În primul rând – și aici aducem o completare și la punctul 2. Bounce rate, singurul mod fezabil în care Google poate măsura timpul pe care un vizitator l-a petrecut pe o pagină web este scăzând timpul scurs între deschiderea acelei pagini, și momentul în care s-a deschis o altă pagină din aceeași proprietate.

Practic, vizitele pe o singură pagină sunt văzute ca bounce și cu durata 0 secunde, iar timpul petrecut pe ultima pagină înainte de ieșirea din site are durata 0 secunde.

Cu alte cuvinte – acest factor este probabil printre cei mai neinteresanți (din lista de față) din punct de vedere SEO. Totuși, am ales să amintim acest factor dintr-un motiv – respectiv pentru o posibilă utilitate: comparațiile acestui element de la o perioadă la alta pot să ne spună multe. Sau mai direct: un conținut interesant astăzi, poate să nu mai fie la fel de interesant peste o vreme, și este important să vedem din timp care ar fi momentul bun pentru un update.

6. User engagement-ul în paginile site-ului și comportamentul vizitatorilor

Reiterăm afirmațiile de la primul punct al acestei liste: un site bine făcut se vede prin modul în care se comportă utilizatorii pe el, și prin interacțiunile pe care aceștia le generează, iar – chiar dacă cât se poate de indirect, asemenea efecte aduc și backlinks, menționări, încredere și notorietate – toate cu efecte vizibile până la urmă și pe plan SEO.

7. Datele și Google Analytics

O problemă cu dus și întors. Chiar dacă Google nu folosește datele GA, ceva tot folosește, ajungând într-un fel sau în altul la concluziile pe care le putem și noi observa în rapoarte. Așa că mai bine să trecem peste controversă, să considerăm pentru uzul nostru personal ca Google ar utiliza datele GA, și să facem tot posibilul ca aceste date să arate cât mai bine. Măcar un rezultat clar și bun tot am avea: trafic de calitate.

8. Traficul către website

Încă o dată – nici nu contează ce caută Google, noi trebuie să producem trafic de calitate, iar asta, în afară de câștigul direct, va aduce foloase și din punct de vedere SEO.

9. E-A-T

E-A-T = Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. Reprezintă un sistem în care Search quality rater-ii evaluează rezultatele căutărilor, urmărind să vadă în ce măsură paginile care ajung pe locurile fruntașe ar și trebui să fie acolo – respectiv să dovedească expertiza în domeniul tratat, autoritatea recunoscută și nivelul de încredere care li se poate acorda.

Corect – acesta nu este un ranking factor – evaluatorii nu dau note paginilor web ci calității generale a rezultatelor. Dar mai spun cei de la Google ceva interesant: "There are many different signals that, if we get it right, align with what a good human EAT assessment would be". Adică da, E-A-T nu este parte a sistemului de ranking al Google, dar acesta îi seamănă foarte mult.

Pai dacă îi seamănă, ne mai interesează ce e sau ce nu e? E clar că ne spune multe despre ce și cum ar trebui să facem.

10. Acuratețea conținutului

Google nu poate evalua dacă un conținut este corect sau nu, sau cel puțin nu în mod direct. Dar ca SEO care gândește pe termen lung, mai este nevoie să ne intereseze ce spune Google când vine vorba de corectitudinea a ce trimitem în Internet?

11. Biografiile de autor

Undeva pe linia de mai sus, cea despre E-A-T, o descriere clara, detaliată, cu links, care să arate nivel de expertiză, autoritate și per ansamblu, să clădească încredere, va aduce avantaje și în SEO.

12. Markup-urile de date structurate

Aici e foarte clar: Google nu dă note pe datele structurate, dar le folosește ca să înțeleagă mai bine conținutul și scopul unei pagini – clar că dacă are ce să înțeleagă, făcând-o mai ușor și mai bine, ne va acorda și nouă ceva mai bun - poziții.

13. Numărul de cuvinte al unei pagini

Deși, ca în orice, există și ceva ce se numește ”prea mult”, și ceva ce se cheama ”prea puțin”, în rest numărul de cuvinte – luat ca atare, ca valoare absolută, nu înseamnă nimic pentru Google. Dar dacă pe o anumită căutare 8-9 din primele 10 rezultate se prezintă cu pagini de 1000 de cuvinte, cel mai bine ar fi să avem și noi măcar atâtea.

14. Link-urile externe

Sistemul Google – deși din ce în ce mai diversificat, se bazează încă pe fluxul link-urilor, deci greu de crezut ca un link către exterior, bine pus unde trebuie, către ceva bun, nu înseamnă chiar nimic. Mai mult, dacă gândim în termeni de E-A-T, citarea unei surse cu autoritate nu poate să fie decât un lucru bun.

15. Stars, ratings și reviews. Marcaje și Trust badges

Zic ei că nu contează. Ok, dar la fel ca la Social Signals, mai devreme sau mai târziu, asemenea elemente de încredere vor da roade și în SEO.

16. Vechimea domeniului

Printre cele mai tricky situații, deși în același timp și printre cele mai simple: vechimea domeniului nu are nicio importanță, Google nu o caută, nu o ține. Bine, dar vechimea website-ului? Asta da, asta contează. Chiar ei au spus-o cu multă vreme în urmă. Cum se măsoară? Timpul scurs de la indexarea primei pagini, sau de la înregistrarea primului backlink.

17. Numărul de pagini ale website-ului

La fel ca la numărul de cuvinte al unei pagini – numărul în sine nu contează. Important este ca site-ul să aibă conținut real și relevant în fiecare pagină, și câte o pagină bine făcută pentru fiecare subiect la care poate aduce ceva util cititorilor.

O singură notă în plus aici: internal linking-ul este foarte important în SEO, și doar un site cu ceva mai mult de 5-10 pagini poate beneficia de acest instrument. Sigur că și un site de 3 pagini se poate optimiza, dar ponderea importanței backlink-urilor devine foarte mare, și zona aceasta este destul de sinuoasă.

18. Frecvența publicării de conținut nou

Frecvența – înțeleasă ca ritm, număr de pagini noi pe o perioadă dată, nu contează. Dar este important, foarte important să existe conținut nou, fără perioade prea lungi de staționare.

Concluzii

Cam asta este povestea noastră. Ce ar fi bine să păstrăm de aici? Orice facem bine pentru site și pentru utilizator poate aduce, direct sau indirect, și beneficii SEO.

Că sunt ranking factors la Google sau nu, direct sau indirect, nici nu conteaza prea mult. Contează să ne facem bine treaba, orice ar fi, tot timpul. Și neapărat – sa nu ne informăm niciodată pe fugă și să nu alegem niciodată o opinie în detrimentul alteia doar pentru că ne convine mai mult.

Sunt cele de mai sus cu adevărat Mituri SEO? Doar dacă punem întrebarea greșita: ce este și ce nu este Ranking Factor Google. Și asta facem în general doar când căutăm scurtăturile. Și ca să încheiem, care credem noi că este întrebarea corectă?

Întrebarea corectă în SEO, după noi, este: ”Ce pot face pentru a-i mulțumi cât mai bine pe cei care ajung la mine în site, asigurând în acelați timp și mijloacele pentru ca respectivii să poată ajunge acolo”?

Și urarea de final: Happy answering :)

Comentariile tale (0)
Editorii WhitePress își rezervă dreptul de a șterge comentariile ofensatoare adresate altor persoane și care conțin cuvinte vulgare sau nu sunt relevante asupra subiectului în cauză.
Administratorul datelor personale este WhitePress sp. z.o.o cu biroul înregistrat în Bielsko-Biala, strada Legionów 26/28, datele tale personale sunt procesate în scopuri de marketing de către WhitePress și de către alte entități interesate să-și promoveze propriile produse sau servicii. Obiectivul de marketing al WhitePress include informații comerciale despre conferințe și training-uri care au legătură cu conținutul publicat în secțiunea Baza de Cunoștiințe.

Baza legală a procesării datelor tale personale este scopul legitim urmărit de către Administrator și partenerii săi (Articolul 6 paragraf 1 punctul f din GDPR).

Utilizatorii au următoarele drepturi: dreptul să ceară accesul la datele lor, dreptul să le rectifice, dreptul să le șteargă , dreptul să limiteze procesarea și să-și transfere datele. Poți găsi mai multe informații despre procesarea datelor tale personale, inclusiv despre drepturile tale, în politica noastră de confidențialitate.
Citește toate
  • Nu sunt încă comentarii pentru acest articol.
Administratorul datelor personale este WhitePress sp. z.o.o cu biroul înregistrat în Bielsko-Biala, strada Legionów 26/28, datele tale personale sunt procesate în scopuri de marketing de către WhitePress și de către alte entități interesate să-și promoveze propriile produse sau servicii. Obiectivul de marketing al WhitePress include informații comerciale despre conferințe și training-uri care au legătură cu conținutul publicat în secțiunea Baza de Cunoștiințe.

Baza legală a procesării datelor tale personale este scopul legitim urmărit de către Administrator și partenerii săi (Articolul 6 paragraf 1 punctul f din GDPR).

Utilizatorii au următoarele drepturi: dreptul să ceară accesul la datele lor, dreptul să le rectifice, dreptul să le șteargă , dreptul să limiteze procesarea și să-și transfere datele. Poți găsi mai multe informații despre procesarea datelor tale personale, inclusiv despre drepturile tale, în politica noastră de confidențialitate.
Czytaj całość
Articole recomandate