Agenție de marketing Full Service sau agenție specializată? Găsește-ți locul în industrie

Actualizat: 2021-09-11
Agenție de marketing Full Service sau agenție specializată
În mod uzual, o „agenție de marketing” se definește ca ca fiind o agenție menită să furnizeze servicii de publicitate și promovare pentru clienți. Oamenii din industrie știu foarte bine însă că acest termen nu spune prea multe, dar în același tip, chiar și cei cu experiență au o problemă cu clasificarea serviciilor oferite de către o asemenea agenții. Ce face o agenție interactivă, sau ce este marketingul de performanță?
Publică articole astăzi
Înscrie-te gratuit

Cuprins

Vom răspunde aici la aceste întrebări, dar și la mult mai multe din acest domeniu. Vom face împreună cunoștință cu tipurile de agenții, adăugând la fiecare sfaturi valoroase de care veți avea nevoie pentru a porni la drum.

Vom demonta în același timp multe dintre miturile care circulă despre tipurile de agenții de marketing. În acest articol, vom încerca să explicăm ce trebuie să luați în considerare atunci când alegeți profilul propriei afaceri, împărtășind din propriile experiențe legate de momentele de început ale lansării unei agenții în industria marketingului digital.

Piața agențiilor de marketing în 2021

Pandemia de virus SarS-Cov-2 și-a pus amprenta pe aproape fiecare ramură a economiei - inclusiv pe piața media. Un studiu Initiative preconizează că, după o scădere a cheltuielilor publicitare în 2020 față de anul anterior cu 2,7%, piața publicitară va reveni cu o creștere de 4% în 2021 (deci peste piața din 2019) - în principal datorită creșterii cheltuielilor în industria comerțului electronic, pentru care restricțiile din timpul pandemiei s-a dovedit a fi neașteptat de favorabil. De pildă, conform aceluiași studiu, anul 2020, e-commerce-ul a adus în piața media și publicitate cea mai mare creștere – 88%.

Digital adoption in Europe countries before and after COVID-19 crisis, source: Digital Trends in Europe 2021, International Telecommunication Union. 

Indiferent de fluctuațiile pieței, lockdown-ul a accelerat procese care începuseră deja înainte de pandemie – astfel că o parte și mai mare din viața noastră a început să se mute ”în online”. Multe branduri care ezitau să se lanseze sau să pună un accent serios pe prezența digitală au fost forțate să treacă rapid la o nouă strategie.

Astfel, a apărut o cerere tot mai mare de canale online – situație în care nu este deloc de mirare că mulți oameni asociați cu industria de marketing se gândesc din ce în ce mai mult să își creeze propria agenție.

Ca întotdeauna, însă, primul pas se dovedește a fi cel mai greu. Acest moment aduce mereu o mulțime de întrebări: Ce se întâmplă dacă nu reușesc? Ce se întâmplă dacă nu reușesc să acopăr măcar cheltuielile? Ce se întâmplă dacă nu am suficienți clienți? Ce se întâmplă dacă furnizez un serviciu greșit?

Cunoaștem perfect aceste întrebări, pentru că nu cu mult timp în urmă ne-au rezonat și nouă puternic în cap. Dar în cele din urmă am decis să începem propria agenție și ... Nu este atât de înfricoșător!

Merită să vă înființați propria agenție? Cum, când?

Decizia este întotdeauna a celui care trebuie să facă pasul, dar cu siguranță fiecare om aflat înaintea ”punctului de start” va căuta răspunsul la cel puțin una din întrebările la care aici dăm direct răspunsul:

Costuri - nu vei pune mult, nu vei pierde mult

Astăzi poți derula o afacere practic fără să pleci de acasă. Totuși, pentru a o începe, este nevoie de trecut prin câteva etape pentru a trece prin procedurile legale. Pentru această fază, deși un avocat specializat vă poate fi de folos, cel mai potrivit ajutor vă va fi un contabil cu experiența și de încredere. La urma urmei, trebuie oricum să vă familiarizați cu problemele de contabilitate, finanțare și costuri ale agenției înainte de a începe. Acest subiect este atât de important încât vom încerca să construim descrierea în articole viitoare:

  • Finanțarea afacerilor - economii, bancă sau investitor?
  • Forma juridică și formalitățile

Clienți - nu subestimați puterea comenzilor

Înainte de a lansa o agenție, ar fi bine să aveți cel puțin un client. Poate fi prietenul de-o viață, sau chiar unul dintre prietenii de pe Facebook. Cert este că ar trebui să găsiți oameni care v-ar putea oferi o șansă - mai ales dacă aveți tarife promoționale, care vă vor ajuta să începeți să construiți portofoliul. Nu subestimați puterea comenzilor - dacă vă faceți bine treaba, veți vedea asta - oamenii vor începe să vă caute!

Tipuri de agentii

„Și dacă nu reușesc?”

Dacă nu încerci - nu vei ști niciodată dacă poți reuși! Cât de mult poți să pierzi... depinde de situația ta actuală din viață - există o mare diferență între renunțarea la locul de muncă și dorința de a începe o afacere imediat după facultate. Cu toate acestea, dacă serviciile tale se vând ca niște prăjituri calde, ai potențialul și dorința de mai mult, să nu îți fie teamă să acționezi.

Ca idee, începând cu un apropiat pe post de client, vă puteți testa mai întâi propria conștiinciozitate, organizare, consecvență și, mai ales, puteți vedea dacă vă place - fără a înființa o agenție. Chiar așa, trebuie să deschideți o agenție imediat?

Nu. Nu trebuie să vă aruncați pe loc în adâncuri - îndepliniți mai întâi câteva ”misiuni” pe nivel de ”low-profile”. Majoritatea marilor agenții de marketing așa au început - ca freelanceri.

Viața de freelancer are avantajele și dezavantajele sale, dar cel mai important, vă pregătește perfect pentru a vă gestiona afacerea și timpul. Dacă lucrați cu normă întreagă și vă ocupați, de exemplu, de social media, scriere articole SEO sau optimizarea vitezei de încărcare a unui website-urilor - încercați să găsiți un mic proiect pe care îl veți executa suplimentar, de acasă, după orele de program.

Ce mai merită să știți?

După ce am început o afacere, ceea ce ne-a surprins cel mai mult a fost numărul de elemente care conduc o afacere. Noi nu ne gândeam decât dacă serviciile noastre ar fi suficient de bune și dacă vom putea convinge pe cineva de asta. S-a dovedit, totuși, că administrarea propriei afaceri nu înseamnă doar să oferi rezultatele corecte clientului...

Furnizarea de servicii pentru clienți este doar o parte din muncă. Veți fi surprinși cât de mult timp este necesar pentru a vorbi cu clienții, a negocia tarifele, a respecta termenele, a vă promova, a căuta clienți, a construi oferte, a fi cu ochii pe contabilitate și a construi o strategie pentru viitor.

Merită să cunoașteți, cel puțin într-o măsură minimă, aceste aspecte ale conducerii unei afaceri înainte de a începe. De exemplu, introvertitii care cred că vor atinge doar tastele nu pot fi încântați de negocierea și menținerea unei relații cu clienții. Vor afla rapid dacă lucrul la propria afacere este ceea ce vor să facă în viață.

Pe scurt, chiar și câteva proiecte independente vă vor ajuta să vă pregătiți pentru conducerea unei afaceri - vă va fi mai ușor să răspundeți la întrebarea „Pot să o fac?” Cu toate acestea, gestionarea propriei afaceri (mai ales atunci când începeți să o faceți cu normă întreagă) nu este ușoară - este vorba de o mulțime de sacrificii.

Cu toate acestea, dacă sunteți deja un freelancer cu o mulțime de comenzi, cu fler antreprenorial, abilități organizatorice excelente și idei clare despre scalarea afacerii - ar trebui să vă puneți întrebări mai importante pentru a vă ajuta să vă începeți afacerea.

Opinie

Adrian Cojocariu photo

Adrian Cojocariu

Owner SEO Project

Cum ți-ai deschis agenția?

Să denumesc SEOproject o agenție e mult spus. Nu este încă la acel nivel. Sincer, nici nu știu sigur dacă îmi doresc să fie. Povestea mea a început cu un blog. Învățasem multe despre SEO de-a lungul anilor și am dorit să împărtășesc din ele și cu alte persoane. Am observat că în România exista o lipsă în acest sens, așa că am decis să scriu în română. Așa a apărut blogul SEOproject.ro. Prin el au venit și primele cereri de colaborare.

Unul dintre avantajele clienților veniți din blog este că știi deja că sunt interesați. Mai mult, știi și că sunt dornici să învețe și chiar să pună personal osul la treabă, împreună cu tine. Cu toate acestea, cei mai mulți dintre clienți erau interesați de servicii directe. Așa am decis să deschid un SRL, ca să pot ajuta cât mai multe persoane. Decizia nu a fost una ușoară. Nu știam nimic despre firme, taxe, contabilitate... Nu e un proces ușor, dar nici extrem de dificil. Îți trebuie puțin curaj.

Cum ți-ai format echipa?

La început clienții erau mai mici și puțini la număr și mă puteam ocupa eu de toate. Dificultățile au început să apară după primul an de activitate. Am început să colaborez pe proiecte mai ample, iar numărul de cereri a crescut. Nu mai puteam face totul singur. SEO e un domeniu care cuprinde multe lucruri: conținut, tehnic, promovare, social media, UX etc. E costisitor să angajezi oameni dedicați pentru fiecare zonă și aproape imposibil să găsești unul bun la toate. Dar există soluții, precum freelanceri care te pot ajuta pe fiecare dintre domeniile menționate.

Echipa mea este diversă și dinamică. Lucrez pe proiecte și încerc să creez o mică echipă pentru fiecare proiect în parte. Spre exemplu, caut mereu ca scriitorul să fie interesat de domeniul în care acționează clientul. În orice caz, cel mai bun lucru pe care îl poți face este să externalizezi cât mai mult din ceea ce nu îți place să faci. Doar așa te poți extinde și poți ajunge la cât mai mulți oameni, ca să îi ajuți. În mare parte, odată ce o strategie este detaliată, poate fi executată de oricine. În unele cazuri, întreaga execuție este făcută direct de echipa internă a clientului. Încerc mereu să includ cât mai mult echipa clientului în proiect. Consider că doar așa se poate livra cea mai multă valoare utilizatorilor, obținând astfel și cele mai bune rezultate. Desigur, există și persoane cu care colaborez la toate proiectele, la nivel tehnic și editorial. Sunt extrem de selectiv cu persoanele și chiar cu proiectele cu care lucrez. Încrederea mea este greu de câștigat. Asta este un avantaj dar și un dezavantaj. Pe de-o parte, îmi permite să ofer un nivel de calitate înalt, care este o prioritate pentru mine, pe de altă parte, mă ține în loc și pierd mult timp. Momentan, lucrez îndeaproape cu un număr restrâns de clienți, care au proiecte ample și ambițioase.

Ce greșeli ai făcut și ce ai învățat din ele?

Cred că cea mai mare greșeală pe care am făcut-o a fost că am complicat prea mult lucrurile. Am fost prea precaut. Am testat și externalizat prea puțin. A doua cea mai mare greșeală a fost că am văzut mereu lucrurile în alb și negru. Cu trecerea timpului, îți maturizezi gândirea și vezi lucrurile diferit. Poate că este necesar să treci prin asta, dar e mai bine să înțelegi de la bun început că totul are avantaje și dezavantaje. Desigur, e bine să ai principii și să nu ți le încalci dar, în cele din urmă, pe clienți îi interesează rezultatele, nu bunăvoința ta. Atâta timp cât reușești să i le livrezi într-un mediu transparent, sigur și fără riscuri, ești pe drumul cel bun.

Cum să alegeți specializarea agenției?

Începeți acolo unde stați cel mai bine! Poate fi un clișeu, dar cheia deciziei ar trebui să fie, mai presus de toate, domeniul la care vă pricepeți cel mai bine. Dacă scrieți minunat, pare firesc să începeți o agenție de content. Dar, chiar dacă sunteți un foarte bun specialist pe o arie mult mai largă a marketingului digital, tot nu veți putea de la început să furnizați servicii multi-disciplinare pe proiecte de anvergură, deci tot ar fi bine să începeți cu o zonă mai restrânsă de specialitate. Nicio grijă, vă veți putea extinde oricând, dar numai când atingeți pragul necesar al capacității de servire.

Nu fi ca toți ceilalți – ieșiți în evidență!

Înainte de a-ți începe propria agenție, merită să analizați cu atenție și să pregătiți viziunea și strategia de comunicare.

Dacă veți proclama că agenția voastră este eficientă și de încredere... de fapt asta spune fiecare agenție despre sine. Cu siguranță există ceva care poate fi unic - un mod diferit de stabilire a prețurilor, mesaje text originale sau un mod creativ de a vă prezenta oferta.

Asigurați-vă că aflați mai multe despre branding-ul agenției. Mai multe sfaturi valoroase vor putea fi găsite în articolul Branding-ul agenției – pe care îl vom publica în curând.

Analizează-ți concurența

Un al treilea factor de luat în considerare atunci când alegeți profilul agenției ar trebui să fie analiza concurenței - în special la nivel local. Dacă există o mulțime de agenții în zonă care oferă servicii de Social Media, de exemplu, poate ar merita să luați în considerare un alt tip de agenție.

Dacă piața locală este saturată de specializarea voastră - vă puteți prezenta întotdeauna oferta la nivel național. Cum? Ar trebui să știți deja, dacă plănuiți să fiți specialiști în marketing!

Cunoașterea specificului tuturor tipurilor de agenții ar trebui, de asemenea, să vă ajute să luați decizia corectă, pentru că fiecare tip de agenție reprezintă de fapt o oglindă a tipologiei și structurii cererii prezente pe piață.

Opinie

Vlad Cristea photo

Vlad Cristea

CEO at Brandion.eu

Majoritatea clientilor care ne contacteaza prefera full service. Peste 70% din clientii cu proiecte mai complexe ne spun din start ca au cerut oferte de la mai multe agentii si ca vor alege agentia care ofera mai multe servicii (a se citi multe servicii pe bani putini) sau de preferat, toate serviciile solicitate de ei. Deci tendinta e clara: clientii din Romania sunt comozi si prefera sa lucreze cu o singura agenție. 

Problema este ca nu exista o agenție care e "buna la toate" - e foarte dificil sa faci si design, si marketing si programare (dezvoltare site-uri web si aplicatii). Asa ca agentia "full service" fie face outsourcing (caz fericit daca are parteneri de incredere) fie fac totul in-house si rezultatele lasa de dorit de cele mai multe ori.

In plus, din experienta noastra, clienții cei mai buni sunt acei clienți care stiu exact ce vor. Acesti clienti sunt bine organizati si stiu sa evalueze o agentie deoarece de obicei, au colaborat in trecut cu multe agentii si bineinteles, vor alege sa lucreze cu mai multe agentii nisate (au o agentie de branding, una de PPC, alta pentru PR, alta care se ocupa de social media si asa mai departe).

Noi preferam acest tip de clienti care stiu sa faca diferenta dintre agentii, au bugete de marketing stabilite pe anul în curs cu un an inainte si lucreaza cu sisteme bine puse la punct astfel ca aceste colaborari se desfasoara fara prea multe batai de cap sau incidente si proiectele au rezultate exceptionale (rezultate pe baza carora agentia mareste fee-ul). Brandion a inceput ca "full-service" insa pentru a asigura cea mai buna calitate, ne-am axat doar pe servicii marketing online si branding. Preferam sa ne selectam clientela si sa livram servicii de calitate. Asta e reteta care functioneaza pentru noi.

Alegerea depinde de pozitionarea in piata: Vrei sa livrezi multe proiecte la preturi "foarte competitive" sau vrei sa livrezi premium, pentru clienti premium.

Tipuri de agenții și sfera serviciilor lor

Mai jos veți găsi o listă cu cele mai populare tipuri de agenții de marketing, cu descrierile și gamele lor de servicii.

Agenție de publicitate

La mijlocul secolului al XIX-lea, în Philadelphia, Volney B. Palmer a fondat prima agenție din istorie care a colectat reclame și le-a difuzat în presa tipărită.

Când au apărut mass-media (radio și apoi televiziunea), agențiile de publicitate pur și simplu s-au împărțit în BTL și ATL. ATL se ocupă de publicitate în mass-media, în timp ce BTL se ocupă de orice altă formă de publicitate - de exemplu, realizarea de pliante sau afișe.

Pentru a răspunde la întrebarea ce face o agenție de publicitate, este important să explicați diferența dintre marketing și publicitate. Marketingul este, pe scurt, un set de activități care vizează cercetarea nevoilor pieței și ajustarea ofertei, comunicării (inclusiv de promovare) și a proceselor companiei pentru a satisface cât mai eficient nevoile clientului. Publicitatea, pe de altă parte, este doar un element al acestui proces - este un mesaj persuasiv care informează despre un anumit produs, ofertă sau eveniment.

În teorie, agenția de publicitate se ocupă doar de această componentă unică a marketingului - pregătește și asigură difuzarea unei reclame specifice (sub orice formă) la cererea clientului, în conformitate cu liniile directoare care au fost elaborate anterior de specialiștii în marketing.

Pentru cine este această specializare?

Cu siguranță pentru persoanele cu experiență în grafică pe computer, precum și în îndeplinirea sarcinilor și proiectelor în conformitate cu îndrumări specifice. Aspectele de conținut ale mesajelor publicitare constituie o specializare aparte – copywriting, care este în mare măsură diferită de content writing.

Agenție de branding

Brandingul nu este altceva decât creșterea gradului de cunoaștere a mărcii. Agențiile de branding o fac proiectând logo-uri, ambalaje, grafică, precum și nume și sloganuri publicitare. În plus, acestea se ocupă și de dezvoltarea cuprinzătoare a strategiei de marcă și de identificarea vizuală consecventă a întregii companii.

Serviciile unei agenții de branding sunt utilizate cel mai adesea înainte de lansarea unui anumit brand sau produs - excepția de aici este rebrandingul (reîmprospătarea imaginii unui brand existent). Pe lângă activitățile pur creative, agențiile de branding efectuează, de asemenea, cercetări aprofundate de piață pentru a înțelege mai bine nevoile și simpatiile consumatorilor.

Servicii de agenție de branding standard:

  • Dezvoltarea unei strategii de marcă
  • Proiectarea unui logo
  • Proiectarea identității vizuale
  • Inventarea mărcilor și a produselor
  • Efectuarea de studii de piață

Pentru cine este această specializare?

În primul rând, pentru oamenii creativi care uneori au dureri de cap din cauza unui exces de idei și a unor noi viziuni. Inițial, merită să vizați companiile mai mici care intenționează să-și marcheze prezența pe internet (de exemplu, își construiesc un site web și prezența în social media).

Agenție de marketing pentru conținut

Marketingul de conținut (content marketing) este o tendință care nu a mai ieșit din topul celor mai importante ramuri de marketing online de foarte mulți ani. Aceasta presupune nu numai crearea de conținut text, deși aceasta este cea mai importantă componentă în volum, ci și producția de grafică și filme.

Agențiile de marketing pentru conținut oferă conținut precum: articole, descrieri de produs, cărți electronice, seminarii web, ghiduri, ghiduri video, infografice etc.

Agențiile de marketing pentru conținut care au șanse de succes produc conținut unic, de înaltă calitate, interesant, ușor de citit și, mai presus de toate, care răspunde la întrebările utilizatorilor – în legătură clară cu obiectivele clientului. Din acest din urmă motiv, agențiile de conținut moderne ar trebui să aibă și competențe ridicate în domeniul SEO – strategia de conținut ar trebui să creeze un efect de sinergie împreună cu strategia SEO.

Servicii standard de agenție de conținut:

  • Crearea de conținut: articole, seminarii web, cărți electronice, infografice
  • Păstrarea profilurilor în social media
  • Asigurarea coerenței conținutului cu strategia SEO
  • Distribuirea conținutului pe portaluri externe
  • Dezvoltarea unei strategii de conținut

Pentru cine este această specializare?

Pentru persoanele care sunt familiarizate cu abilitățile de redactare și povestire. O peniță bună, cunoașterea tendințelor pieței, cunoștințe de bază despre SEO, precum și ceva știință despre grafică sunt minimul necesar pentru înființarea unei agenții de marketing pentru conținut.

Agenție de PR

Agenția de relații publice (PR) se ocupă în primul rând de îngrijirea imaginii companiei sau a produsului, precum și de a crea interes pentru brand, în general prin intermediul mass-media. Oamenii care lucrează într-o agenție de PR stabilesc și mențin relații cu jurnaliști, lideri de opinie (influenceri), experți și investitori. Ei cooperează adesea cu agenții de evenimente care îi ajută să pregătească conferințe și alte evenimente.

Servicii standard ale agenției de PR:

  • Crearea de comunicate de presă
  • Crearea interesului mărcii printre mass-media
  • Dezvoltarea unei strategii de PR
  • Audit PR
  • Influencer marketing
  • Managementul crizei
  • Organizarea de evenimente și conferințe de presă
  • Păstrarea profilurilor în social media
  • Gestionarea unei campanii de PR

Pentru cine este această specializare?

În primul rând pentru persoanele cu experiență jurnalistică. Lucrul într-o agenție de PR se bazează în principal pe menținerea unor relații bune și prietenoase cu foarte multe entități.

Agenție Social Media

După cum sugerează și numele, acest tip de agenție este specializată în sprijinirea afacerilor pe intermediul comunicării în social media. Pe lângă difuzarea activă a profilurilor sociale, agențiile de socializare organizează și campanii publicitare și optimizează anunțurile pe o anumită platformă.

Agențiile de social media au grijă de imaginea mărcii rulând profiluri pe platforme precum: Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter, precum și Youtube sau TikTok.

Servicii standard ale agențiilor de socializare:

  • Strategia de prezență a mărcii în social media
  • Gestionarea profilurilor de marcă în social media
  • Crearea de postări și comunicarea cu fanii
  • Planificarea, crearea și optimizarea campaniilor publicitare

Pentru cine este această specializare?

În primul rând pentru persoanele care au experiență în gestionarea profilurilor din rețelele sociale și sunt la curent cu tendințele de pe acestea. Pentru funcționarea unei agenții de Social Media, este necesar un redactor, un designer grafic și un specialist în sistemul de publicitate al unui anumit portal (de exemplu, LinkedinAds). Pentru unele industrii, va fi, de asemenea, necesar să colaboreze cu un fotograf.

Agenție de performanță (PPC)

Acestea sunt agenții ale căror servicii se desfășoară prin intermediul campaniilor de publicitate plătită în mediile online (PPC – Pay Per Click).

În general, o agenție de performanță lucrează cu mesaje și creativele clienților, ocupându-se  mai mult cu analiza și optimizarea campaniilor de publicitate și remarketing (Google Ads, Facebook Ads etc). Agențiile de acest tip pot participa și la crearea, optimizarea și îmbunătățirea canalelor de vânzare, adică drumul clientului de la primul contact cu reclama, până la finalizarea vânzării.

Agențiile de performanță măsoară cu acuratețe efectele activităților lor folosind KPI-uri definite cu precizie (Key Perfomance Indicators), de exemplu sub forma numărului de intrări, a numărului de formulare completate sau a cărților electronice descărcate. Și mai ales, a numărului și volumului de vânzări generate.

Agențiile de performanță se caracterizează de asemenea și prin metoda de stabilire a prețurilor serviciilor lor - cel mai adesea depinzând de bugetul clientului, iar uneori și de rezultate.

Servicii standard ale agenției Perfomance:

  • Generarea de lead-uri
  • SEM
  • Email Marketing
  • Integrarea și analiza datelor
  • Marketing afiliat
  • Crearea paginilor de destinație
  • Crearea și optimizarea canalelor de vânzare
  • Automatizarea marketingului

Pentru cine este această specializare?

Pentru persoanele care pot aduna o echipă de specialiști și experți în vânzări pe internet. Agențiile de performanță operează adesea pe mai multe canale, datorită cărora își construiesc propriile ”pâlnii” (funneluri) de vânzare.

Agenție SEO

Agențiile SEO se ocupă de crearea și îmbunătățirea vizibilității online – cea la care click-ul nu costa – cum este de pildă traficul din Google. Ce înseamnă asta în practică? SEO (Search Engine Optimization), este un set întreg de activități care vizează optimizarea unui website și a mediului său (intern șli extern) pentru a obține cât mai mult trafic calificat prin intermediul motoarelor de căutare (în general Google).

Cu alte cuvinte, agențiile SEO se asigură că site-ul web al clientului ocupă cele mai înalte poziții în rezultatele căutării Google – pe cuvintelor cheie cele mai importante pentru afacerea clientului.

Servicii standard ale agențiilor SEO:

  • Optimizarea tehnică a website-ului
  • Analiza datelor de trafic, a competiției și a potențialului pieței
  • Dezvoltarea, implementarea și executarea strategiilor SEO
  • Crearea de conținut SEO
  • Optimizarea conținutului de pe site
  • Promovarea website-ului prin Link Building
  • Analiza aprofundată a traficului și ratei de conversie

Pentru cine este această specializare?

O persoană care intenționează să înființeze o agenție SEO trebuie să aibă competențe ridicate în domeniul ... SEO – un domeniu cât se poate de vast de fapt. Prin urmare, conducerea unei agenții SEO necesită competențe de specialist SEO, dezvoltator web, redactor, chiar și grafician.

Opinie

Cristian Bologan photo

Cristian Bolocan 

Managing Partner at SEO Cupcake

Care ai spune că sunt avantajele și dezavantajele unei agenții specializate pe SEO?

Agentia SEO Cupcake ruleaza la momentul publicarii acestui articol aprox. 150 de campanii SEO pentru clienti predominant din Romania. Provocarile cele mai mari in agentia SEO Cupcake sunt legate de comunicare si operativitate. Procesele au ajuns la o complexitate maxima iar acest lucru este confirmat de numarul de specialisti implicati per proiect, dar si de suita de tehnologii pe care o folosim. Coroborat cu o suita de functionalitati, alaturi de insight-uri de la zeci, poate chiar sute de metrici procesul de SEO devine si mai complex pe zi ce trece. Aici noi cei de la SEO Cupcake inovam si incercam sa avem cea mai operativa relatia cu toate partile implicate in proces. Partea pozitiva in a coordona o echipa numeroasa de specialisti SEO(suntem peste 15 specialisti SEO si 50 de creatori de continut) este ca noi profesional ne dezvoltam zilnic. Meseria noastra este asemanatoarea cu cea de medic in care trebuie sa inveti zilnic, procesul fiind pe alocuri experiential, deci in fiecare zi eu si colegii mei ne auto-depasim conditia. 

Ați început ca agenție de SEO – ați adăugat servicii noi sau aveți în plan să oferiți?

Agentia SEO Cupcake a pivotat acum multi ani cand partenerii nostrii ne-au solicitat si alte servicii de marketing digital deoarece erau multumiti de comunicarea si operativitatea noastra. In paralel, chiar Google si-a schimbat recomandarea si acum cativa ani a aparut informarea scrisa ca orice specialist SEO sa aiba capacitati de Digital marketer(adica sa stie Google Ads, Facebook Ads, email marketing etc), deci cumva noi am previzionat evolutia Digital marketing si am facut miscarea in avans. Ne place sa zicem ca noi facem un SEO colaborativ in care sunt implicate mai multe parti terte printre care noi, clientul si algoritmul. 

Cât de greu este să vinzi servicii de SEO și cum faceți voi asta?

Sa vinzi SEO in Romania nu este deloc usor deoarece fiecare agentie are abordarea ei, iar clientul este bulversat de multitudinea de strategii, livrabile, prezentari diferite, multe fiind chiar 180 grade diferite. Noi, SEO Cupcake, avem o metodologie usor diferita deoarece abordam niste tehnici hibride coroborat cu zona colaborativa. Bineinteles, ca avem cateva atuu-uri deoarece avem specialisti pe diferite segmente care pot foarte usor sa observe blocajele unui business online si chiar sa le solutioneze, iar totul la noi se face prin acelasi ecosistem.

Care sunt principalele 3 servicii din oferta voastră și care este cota acestora din câștigurile totale?

In cadrul agentiei SEO Cupcake, avem 3 departamente care genereaza probabil 98% din cifra de afaceri. Este vorba despre serviciile SEO(care reprezinta aprox. 70-75% din cifra de afaceri), serviciile PPC (10-15%) si partea de Web Development(10%). 

Agenție de marketing digital / interactivă

Pe scurt, se poate spune că acestea sunt agenții de e-marketing – create pentru a răspunde în mod cuprinzător nevoilor companiilor din domeniul publicității și marketingului online.

Agențiile cu adevărat interactive oferă de fapt clienților lor servicii complete atunci când vine vorba de marketing online - angajează, printre altele, programatori, graficieni, redactori, precum și specialiști în publicitate și producție video. Spre deosebire de o ”Agenție 360”, agențiile interactive nu se ocupă și cu publicitatea în mass-media tradițională, cum ar fi televiziunea sau radioul.

Serviciile unei agenții interactive:

  • Campanii de publicitate pe internet
  • Marketing social media
  • Influencer marketing
  • Marketing prin e-mail
  • Marketing de conținut
  • Suport pentru vânzări în comerțul electronic
  • Crearea de site-uri web și aplicații web
  • SEO
  • SEM
  • Automatizarea marketingului
  • LeadGeneration

Pentru cine este această specializare?

Pentru persoanele care știu că în organizația lor vor avea un grup de specialiști cu competențe ridicate în diverse domenii ale activităților digitale. Practic, pentru înțelege ce înseamnă să derulați o asemenea activitate, trebuie să treceți în revistă aproape toate cerințele specificate la tipurile de agenții descrise până acum.

Opinie

Cătălin Jilavu

Cătălin Jilavu

Chief Digital Crafter at Digital Craft

Care ai spune că sunt avantajele și dezavantajele conducerii unei astfel de agenții?

Ma bucur ca in climatul contextului economic actual din ce in ce mai multi antreprenori au inceput sa inteleaga importanta onlineului si a digitalizarii afacerilor care poate pana acum nu era o proritate iar suportul dezvoltarii afacerilor in zona asta este foarte mare si de un real ajutor. 

Ca si argumente contra, din punctul meu de vedere inca nu exista o maturitate in mediul de business asupra bugetelor de investit si a distribuirii resurselor clientilor in aceasta directie.

Faceți outsource pentru anumite servicii și dacă da, de ce?

Da, in functie de proiecte unele taskuri sau servicii le externalizam ca sa suplimentam resursele si competentele echipei in-house.

Care este istoria voastră?

Folosesc PC-ul inca de acum 27 de ani si internetul de pe vremea cand a aparut in Romania. Aveam o retea de cartier si imparteam conexiunea de internet prin dial-up la 5 calculatoare.

Am terminat o facultate si un master de profil informatic la facultatea de Cibernetica din ASE. Faceam websiteuri in Html pana sa apara PHP si optimizari de SEO pe alte motoare de cautare pana sa apara Google. 

Pe de alta parte am o experienta si in domeniul vanzarilor B2B, peste 7 ani de zile am lucrat in corporatii in IT atat in vanzari hardware cat si software de business, de la mousi de gaming pana la servere blade iar pe software de la licente de windows pana la sisteme integrate ERP, pe diverse pozitii de Account Manager, Key Account Manager, Business Developer, Sales Manager.

Iar ce facem in ziua de azi in agentie practic, imbinand expertiza tehnica cu cea de business, ajutam companiile sa se dezvolte in mediul online sa aiba o prezenta si totodata sa generam leaduri si clienti pentru clientii nostri.

Care sunt principalele servicii oferite și care este cota acestora în câștigurile totale?

Oferim servicii de SEO si Web Design/Development pe WordPress cu servicii conexe - Mentenanta si Hosting. Ponderea este de 60% clienti pe SEO si 40% pe WEB.

Agenția Full Service (360°)

Agențiile reale la 360° sunt o raritate. Acestea, așa cum o sugerează și numele, oferă o gamă completă de servicii de promovare și publicitate, atât în mass-media tradițională, cât și în mediul digital. Acestea sunt organizații mari, care susțin publicitatea pe toate platformele, dar oferă și sprijin în domeniile PR, analize de afaceri, TV, radio și publicitate de presă.

Angajează o gamă largă de experți și specialiști și cooperează cu agenții specializate și profesioniști independenți pentru a putea face față gamei imense de servicii pe care le oferă.

Foarte multe dintre aceste agenții, chiar pe plan mondial, provin din uniunea mai multor agenții specializate pe diversele tipuri de activități componente.

Servicii de agenție standard 360 °:

  • Campanii de publicitate pe internet (Google Ads, Facebook Ads etc.)
  • Strategie de comunicare
  • Strategii de marcă (online și offline)
  • Influencer marketing
  • Social Media Marketing
  • PR și CSR (Corporate Social Responsability)
  • Organizarea de evenimente și conferințe
  • Dezvoltare web și aplicații
  • SEO
  • Publicitate în mass-media tradițională (TV, radio, presă)

Pentru cine este această specializare?

Pentru oricine este la începutul aventurii sale cu marketingul - chiar dacă a câștigat la loterie (premiul cel mare). Agențiile 360​​° sunt create prin dezvoltarea și extinderea constantă a sferei serviciilor lor către entități mai mici, dar cum spuneam mai devreme, și prin uniunea mai multor agenții mai mici. Deducem lesne de aici ca cea mai bună cale de a deveni agenție 360° este să deveniți mai întâi o foarte bună agenție specializată în cel puțin două dintre domeniile descrise până la acest punct.

Opinie

Călin Biris

Călin Biris

Marketer, antreprenor și trainer – Calinbiris.ro

Agențiile full-service au structuri diferite în funcție de nivelul lor și cel al clienților pe care îl servesc. Din ce am observat, nici o agenție nu are complet toate serviciile in-house. Spre exemplu, majoritatea agențiilor apelează la furnizori externi pentru producție de materiale print, nu-și dezvoltă in-house o tipografie. Ce putem găsi în cele mai multe agenții full-service sunt specialiști sau departamente de account management, desig, copywriting, digital marketing sau PR.

Grupurile mari de advertising și-au împărțit agențiile full-service într-o rețea de companii independente specializate care colaborează între ele. Similar, există și grupuri de freelanceri care lucrează împreună sub un brand, comportându-se ca agenții full-service. Pe viitor, cred că cele mai multe agenții se vor orienta spre modelul de lucru în grup sau cu colaboratori, în loc să-și crească structura internă prea mult. Acest lucru duce la creșterea numărului de agenții / freenalceri specializați la care orice client poate apela direct, dacă are un manager bun care să-i coordoneze.

Propria ta agenție de marketing

Diviziunea de mai sus nu este rigidă. Granițele dintre diferitele tipuri de agenții se estompează adesea, așa că nimeni care se gândește la propria agenție nu ar trebui să se îngrijoreze prea mult cu privire la denumirea tipului lor de agenție, sau la necesitatea de a acoperi un anume set de elemente de ofertă. Cel mai important lucru este ca sfera serviciilor agenției voastre să fie în concordanță cu ceea ce puteți oferi clientului.

Nimic nu stă în calea creării unei agenții care se ocupă de social media, marketing de conținut sau chiar SEO. Sunt servicii pentru care clientela este formată în principal din mici antreprenori – cei evitați în general de către marile agenții de marketing.

Pentru asemenea clienți ”mici” puteți încerca o alta abordare de viziune: construind un site web pentru o brutărie locală, pentru care apoi oferiți conținut și optimizare SEO, iar apoi rulați social media și mici campanii PPC... pentru aceste mici afaceri de fapt sunteți o agenție 360°!

Comentariile tale (0)
Editorii WhitePress își rezervă dreptul de a șterge comentariile ofensatoare adresate altor persoane și care conțin cuvinte vulgare sau nu sunt relevante asupra subiectului în cauză.
Administratorul datelor cu caracter personal ale persoanelor care utilizează site-ul whitepress.com [...] și toate subsite-urile sale (denumit în continuare: Site-ul) în sensul Regulamentului Parlamentului European și al Consiliului (UE) 2016/679 din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (denumit în continuare: RODO) este în comun "WhitePress" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością cu sediul social în Bielsko-Biała, la adresa ul. Legionów 26/28, înscrisă în Registrul Întreprinzătorilor din Registrul Național al Instanțelor Judecătorești ținut de Tribunalul Districtual din Bielsko-Biała, Secția a 8-a Economică a Registrului Național al Instanțelor Judecătorești sub numărul KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 și alte societăți din Grupul WhitePress (denumit în continuare: Administrator).

Prin abonarea la buletinul informativ, sunteți de acord cu trimiterea de informații comerciale prin intermediul mijloacelor de comunicare electronică, inclusiv, în special, prin e-mail, privind comercializarea directă a serviciilor și bunurilor oferite de WhitePress sp. z o.o. și de partenerii săi de afaceri de încredere interesați în comercializarea propriilor bunuri sau servicii. Temeiul juridic pentru prelucrarea datelor dumneavoastră cu caracter personal este interesul legitim al administratorului și al partenerilor săi [articolul 6 alineatul (1) litera (f) din RODO].

Aveți posibilitatea de a vă retrage în orice moment consimțământul pentru prelucrarea datelor dvs. personale în scopuri de marketing. Puteți găsi mai multe informații despre prelucrarea și temeiul prelucrării datelor dvs. cu caracter personal de către WhitePress sp. z o.o., inclusiv drepturile dvs., în Politica de confidențialitate.
Citește toate
  • Nu sunt încă comentarii pentru acest articol.
Administratorul datelor cu caracter personal ale persoanelor care utilizează site-ul whitepress.com [...] și toate subsite-urile sale (denumit în continuare: Site-ul) în sensul Regulamentului Parlamentului European și al Consiliului (UE) 2016/679 din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (denumit în continuare: RODO) este în comun "WhitePress" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością cu sediul social în Bielsko-Biała, la adresa ul. Legionów 26/28, înscrisă în Registrul Întreprinzătorilor din Registrul Național al Instanțelor Judecătorești ținut de Tribunalul Districtual din Bielsko-Biała, Secția a 8-a Economică a Registrului Național al Instanțelor Judecătorești sub numărul KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 și alte societăți din Grupul WhitePress (denumit în continuare: Administrator).

Prin abonarea la buletinul informativ, sunteți de acord cu trimiterea de informații comerciale prin intermediul mijloacelor de comunicare electronică, inclusiv, în special, prin e-mail, privind comercializarea directă a serviciilor și bunurilor oferite de WhitePress sp. z o.o. și de partenerii săi de afaceri de încredere interesați în comercializarea propriilor bunuri sau servicii. Temeiul juridic pentru prelucrarea datelor dumneavoastră cu caracter personal este interesul legitim al administratorului și al partenerilor săi [articolul 6 alineatul (1) litera (f) din RODO]. Prin trimiterea formularului, declarați că ați citit Politica de confidențialitate.

Aveți posibilitatea de a vă retrage în orice moment consimțământul pentru prelucrarea datelor dvs. personale în scopuri de marketing. Puteți găsi mai multe informații despre prelucrarea și temeiul prelucrării datelor dvs. cu caracter personal de către WhitePress sp. z o.o., inclusiv drepturile dvs., în Politica de confidențialitate.
Citiți întregul articol
Articole recomandate