Brandingul agenției - un pachet necesar la început de drum

Actualizat: 2021-09-16
Cum faci Branding pentru agentie
Brandingul este un proces de realizare și de întreținere a ”identității” unei companii, cuprinzând totalitatea modalităților prin care organizația comunică, prin care își promovează produsele și prin care generează competitivitate.
Publică articole astăzi
Înscrie-te gratuit

Cuprins

Cu alte cuvinte, brandingul este un mod în care este creată și dezvoltată identitatea organizației.

Vorbind liber, în afara definițiilor, putem spune că brandingul este ceea ce reprezentanții unei companii doresc să aducă la cunoștința publicului, privitor la produsele sale ori organizația în sine, aici incluzând chiar și acele elemente comunicate involuntar. Sau, mai pe scurt, când ne referim la brand avem în minte felul în care percepem (cum gândim, cum  apreciem) noi un produs ori o companie. Brandingul este crucial pentru compania ta, deoarece reprezintă identitatea vizuală a afacerii tale și, realizat corect, oferă afacerii tale nu doar un nume, ci mai ales o voce, încurajând conștientizarea consumatorilor cu privire la afacerea ta.

Cum vedem noi brandingul? Avem un citat care reprezintă cel mai bine viziunea noastră:

Există două tipuri de afaceri care există pe această planetă: un brand și o marfă. Oamenii plătesc pentru brand și se tocmesc pentru marfă. Trebuie să decizi în ce categorie vrei să se încadreze afacerea ta.

 

J. Bhattacharya - The complete guide to Brand Building, Single Grain 2018

Ce este brand building-ul?

Construirea brandului este procesul de generare a conștientizării unei afaceri și de promovare a produselor și serviciilor oferite de către aceasta. Strategiile de brand building aduc consumatorii mai aproape de brand și le oferă valoare, astfel încât să poată cunoaște, simți și experimenta brandul.

Marketerii digitali au o mare responsabilitate pe umerii lor – promovarea unei afaceri – și trebuie să facă fiecare pas pentru a transforma acea afacere într-un brand, astfel încât aceasta să poată vinde. Ei lucrează îndeaproape cu departamentele de proiectare, marketing (offline și online), social media și, din ce în ce mai mult, SEO. Dacă colaborează și lucrează simultan pentru promovarea brandului, afacerea va avea cele mai mari șanse de succes.

Dar de unde începe acest proces? Ca marketer digital, aveți nevoie să vă puneți aceste întrebări:

  • Care este cea mai mare problemă cu care se confruntă brand-ul vostru acum? Credeți că sunt banii? Prețurile? Investiția?

  • Oamenii menționează brandul pe care îl promovați împreună cu principalii concurenți? Dacă nu, vă confruntați cu ceea ce se cheamă obscuritate. Aceasta este problema cea mai mare a unei afaceri: când clienții nu te cunosc, nu îți oferă încredere sau atenție. Dacă nu ai parte de atenția lor, sau nu le-ai câștigat încrederea, mai mult ca sigur nu vei vedea nici banii lor. 

  • Promovezi cuvinte cheie strict în domeniul produselor și serviciilor, ori promovezi brandul?

  • Caută utilizatorii numele brandului vostru în mediile online (Google, Bing, Social Media)? Și dacă da, îl găsesc?

Suntem sigur că v-ați dat seama de motivul real din spatele acestor întrebări. Nu poți avea succes cu obiectivele tale de marketing digital decât dacă îți transformi afacerea în brand.

Brand promise infographic

Să luăm de exemplu unul dintre cele mai mari brand-uri din lume - Coca-Cola. Cu toții am auzit de Coca-Cola, această companie bucurându-se de popularitate la nivelul întregi lumi. Strategia de branding a Coca-Cola este una ce pune accentul pe tradiție, pe calitatea durabilă a produselor sale. Numai când ne gândim la alăturarea Moș Crăciun - Coca Cola și ne dăm seama cu ce colos avem de-a face. 

Ei oferă o lecție de marketing de-a lungul timpului, marketing ce a ajutat compania să capete o asemenea dezvoltare.

Cum să transformi o afacere într-un brand

Brandurile reprezintă livrarea unei promisiuni către cliențili tăi. În mod ideal, un brand promite servicii excepționale pentru clienți, o calitate minunată a produsului, în modalități care asigură captarea atenției și obținerea încrederii.

Cometariu

Cosmin Daraban

Cosmin Dărăban

CEO - Gomag

Când vine vorba de pricing și mod de colaborare, cred că sunt două concepte pe care trebuie să le știe oricine: cât îl costă oferirea serviciilor + preț bazat pe valoare. Acestea te vor ajuta să definești oferta de servicii, modul de colaborare, cât să ceri pentru servicii etc.

Ce înseamnă asta?

În primul rând, trebuie să-ți știi costurile de furnizare a serviciilor. Aici e doar muncă de făcut într-un tabel excel. Adună toate costurile pe care le ai (salarii, costuri fixe, instrumente) și vezi care ar fi un tarif orar. Apoi adaugă un 30% la acest tarif. Acesta e pentru lucruri precum timp petrecut în întâlniri, perioade de productivitate mai mică etc. Acesta e costul tău de furnizare a serviciilor.

La acesta adaugi o marjă de profit, aș recomanda măcar un 25-30% extra.

Deși, metoda mea preferată de setare a prețurilor este în funcție de valoarea pe care o oferi clienților.

Ce înseamnă asta?

Fundamental, sunt doar 2 lucruri de valoare pe care le oferă o agenție de marketing: timp și bani. Cât timp ajuți clientul să economisească (pentru că ți-a externalizat ție) și câți bani face. Indiferent de serviciul pe care îl oferi, trebuie să nu uiți că acestea sunt lucrurile pentru care exiști.

Deci primul lucru pe care trebuie să-l faci e să definești și măsori această valoare.

De exemplu, la SMARTERS, înainte de a începe orice colaborare, ne uităm cum arată cifrele clientului acum (trafic, lead-uri, clienți, vânzări) și care ar fi rezultatele finale dacă atingem indicatorii pe care îi avem în medie la alte proiecte. De la cât la cât ar crește vânzările lor?

Apoi mă uit, dacă aș cere un preț care include doar costurile de furnizare + acel adaos comercial, ar avea sens pentru client să colaboreze cu noi? Dacă răspunsul e nu, îi recomand să nu o facă, îi spun că nu merită.

Dacă răspunsul e da, mă uit la cât ar câștiga el extra față de situația de acum și setez un preț prin care să captăm și noi o parte din această valoare (între 5-25% în funcție de modelul de business).

Unii ar spune că un comision de 5000-10.000€ pe lună al unei agenții e mare. Dar când aduci clientului 1-2.000.000€ extra pe an, parcă nu mai pare așa de mult. Acesta e modelul de tarifare pe bază de valoare și cred că toată lumea ar trebui să tindă spre el - mai apoi devine un mecanism catalizator care te forțează să livrezi acele rezultate, altfel nu mai are sens pentru client să colaboreze cu tine.

Ce reprezintă un Brand Book?

Brand Book-ul este un fel de manual format din linii directoare privitoare la brand (marcă). Până nu de mult era numit „manual de identitate vizuală”, dar concepțiile moderne, mai ales o data cu prepondrența online-ului în mixul de strategii, au făcut ca branding-ul să exceadă cu mult aria aceasta.

Un astfel de manual conține numeroase elemente, dar ceea ce nu trebuie să lipsească este:

  • Povestea (istoria afacerii),
  • Liniile directoare (ce se poate face și ce nu se poate face),
  • Mesajul și tonul,
  • Ghidul de comunicare,
  • Designul logo-ului,
  • Paleta de culori,
  • Fonturile,
  • Alte elemente vizuale ce intră în alcătuirea brandului.

Netflix Brand Book fragment - screen

O parte din Netflix BrandBook, sursa imaginii: brand.netflix.com/en/assets/

Un atare ghid este util pentru alcătuirea unei imagini complete a brandului. In mod cât se poate de clar, Brand Book-ul nu se limitează la logo, fonturi, culori, imagini și elemente grafice. El impune răspunsul la întrebări esențiale: Ce reprezintă acest brand? Care este mesajul pe care îl transmite? Cărui public i se adresează? Care este strategia adecvată brandului meu?

Altfel spus, un Brand Book (sau un manual de brand) este o schiță concisă a misiunii, imaginii și valorilor de bază ale mărcii tale. Mai presus de toate, este însăși identitatea brandului, un plan ADN cu detalii peste detalii, de la cele mai generale - cum ar fi scopul declarat al brandului - la nuanțele mai complicate, cum ar fi specificul schemei de culori și fonturile. Cu toate aceste elemente combinate, se naște un manual cuprinzător de brand, oferind echipei și partenerilor o viziune clară asupra companiei și a produsului său.

Are nevoie afacerea voastră de un manual de brand?

Absolut! Indiferent cât de mare sau mică este afacerea voastră, un Brand Book vă va ajuta să păstrați lucrurile structurate pentru colegi și să înfățișați clientului cea mai completă și personală imagine.

Fiecare brand cu nume mare are un asemenea manual, de la Apple la Google sau la Coca-Cola, dar chiar și brandurile la scară mai mică au nevoie de unul.

Coca cola brand book 2006-2013 - picture

Coca-Cola Brand Identity and Design Standards book (2006-2013). Sursa imaginii: https://vincevoron.com/project/coke-brand-design-system

Manualul de brand păstrează lucrurile clare pentru toți cei angrenați în activitățile de zi cu zi, de la proiectare până la promovare și comunicare post-vânzare, indiferent dacă tocmai s-au alăturat companiei sau au lucrat acolo de ani de zile.

În plus, ajută echipa de marketing să înțeleagă ce limbaj trebuie folosit, când și cum, precum și povestea pe care brandul trebuie să o spună. În cele din urmă, creează o conexiune cu clientul, oferind cea mai detaliată și coerentă imagine a brandului, gândit și văzut ca o entitate vie, dinamică, în permanentă dezvoltare, cu propria sa personalitate și cu o voce unică.

Cum se crează un manual de brand

Liniile directoare ale brandului pot fi împărțite în două ramuri de bază: stilul și tehnica designului, care pot fi, de asemenea, înțelese ca limbaje vizuale și textuale ale acestuia. 

Faceți manualul cât de detaliat ori cât de sistematizat doriți, în funcție de nevoile concrete. Puneți un accent special pe lucrurile care contează cel mai mult pentru afacerea voastră și pentru clienții acesteia. Desigur, cu cât orientările sunt mai detaliate, cu atât mai bine, dar este imposibil să prindem totul!

Includeți detalii tehnice cât mai clare pentru a permite designerilor noi și vechi să se adapteze rapid la ele, ori de câte ori este necesar. Astfel nu numai că veți face munca angajaților mult mai ușoară, dar veți permite, de asemenea, să se păstreze o linie comună, în perfectă concordanță, cu toate mesajele, logo-ul, pictogramele sau culorile.

Infographic - branding elements

Dedicați o secțiune ”ce să faci și ce să nu faci” (Do's and Don'ts) - acest lucru va preveni surprizele neașteptate și se va asigura că brandul este făcut cunoscut exact așa cum trebuie. Nu de neluat în seamă - în același timp va împiedica pe oricine să devină prea creativ cu mesajele, logo-ul, schema de culori sau schițele.

În cele din urmă, nu uitați că trebuie să rămâneți consecvenți pe tot parcursul manualului de brand. Lucruri care pot părea la prima vedere fără legătură - cum ar fi paleta de culori și fonturile - ar trebui să se îmbine ca niște piese dintr-un puzzle pentru a construi o imagine coerentă și uniformă a afacerii.

Utilizarea brand book-ului

Pentru a obține cea mai mare utilitate din manualul de brand, asigurați-vă că:

  • Împărtășiți regulile de brand cu toți angajații, în special cu cei care vor avea cea mai mare nevoie de el, cum ar fi designerii (vechi și noi) și echipa de marketing.
  • Parcurgeți manualul de brand cu toți colegii relevanți în strategia afacerii, astfel încât și ei să poată obține o imagine cuprinzătoare a brandului și a ceea ce reprezintă acesta. Asigurați-vă că primiți feedback și că efectuați modificările acolo unde este necesar.
  • Asigurați-vă de asemenea că manualul de brand este accesibil pentru toți cei care ar putea avea nevoie de el (parteneri, furnizori, colaboratori externi).

Cum să alegi un nume de brand cu rezonanță

Alegerea numelui de brand potrivit poate avea un impact enorm asupra afacerii voastre. Această operațiune este una provocatoare, mai ales că de cele mai multe ori lucrurile sunt cu atât mai dificile cu cât alegerea poate fi a unei persoane novice. 

Nu confundați însă brandul cu marca - sunt lucruri diferite. Deși de multe ori acești doi termeni sunt utilizați pentru definirea aceluiași concept, nu este tocmai corect.

Dacă aveți o idee (afacere, produs, serviciu, orice) căreia îi alocați un nume, iar această denumire o înregistrați (de exemplu la OSIM - Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci), ea se transformă într-o marcă înregistrată.

În timp, marca poate deveni brand, după ce vă lansați pe piață produsele și serviciile pe care le oferiți, aducând astfel plus valoare mărcii voastre, în măsura în care v-ați stabilit plaja de consumatori cărora vă adresați și ați implementat deja strategiile de vânzare și de marketing. 

Desigur, toate acestea sunt părți importante ale planului vostru de afaceri, dar ați stabilit cel mai de bază element al brandului?

Elemente de bază în alegerea numelui potrivit pentru afacerea voastră

Da, aveți nevoie de un nume - și dacă aveți dificultăți în a veni cu unul, asta e perfect normal. A alege un nume potrivit pentru brandul vostru nu înseamnă să urmați unui standard unic, universal.

Gândiți-vă la aceste aspecte atunci când stabiliți ce fel de nume de brand se potrivește cel mai bine afacerii voastre:

  • Optați pentru storytelling (storytelling este o tehnică de comunicare care înseamnă în esență să spui o poveste care să atragă un public specific, în ideea că transmiți acelui public mesajul care să stimuleze dorința specifică unui public țintă spre a-l convinge să urmez o anume acțiune clară),

  • Testați primele impresii,

  • Alegeți între nume de brand clasice versus interesante / inteligente versus emoționale,

  • Adunați idei și faceți brainstorming cu partenerii pentru a forma o listă de nume posibile (este o tehnică de a crea în grup, găsind soluții la diferite probleme prin strângerea unei liste cu idei generate în mod spontan de membri grupului),

  • Utilizați cuvinte clare, descriptive, ușor de reținut,

  • Asigurați-vă că este unic,

  • Verificați dacă numele poate fi utilizat pe logo, sloganuri și tagline (spre exemplu, toată lumea a auzit de brand-ul KFC al cărui tagline este It's Finger Lickin' Good - bun de te lingi pe degete).

Vă întrebați care este diferența dintre slogan și tagline? Ei bine, cele două noțiuni sunt destul de asemănătoare, dar sunt câteva diferențe care le deosebesc: tagline sunt reprezentări permanente, în timp ce sloganurile pot fi schimbate frecvent și țin mai degrabă de anumite campanii de marketing (vezi sloganul recent al Emag - „Libertate în fiecare zi”, care, după ce își vor da seama cum sună anumite rezultate, gen „Topare - Libertate în fiecare zi” va fi mai mult ca sigur schimbat). Una peste alta, atât sloganurile cât și taglineurile trebuie să fie scurte și reprezentative pentru brandul vostru.

Famous slogans

Sursa imaginii: https://www.ebaqdesign.com/blog/brand-slogans

Aspecte juridice în branding

Din punct de vedere juridic – în dreptul românesc, brandingul este acoperit de trei linii distincte

  • marca este orice semn capabil de reprezentare grafică, cum ar fi: cuvinte, inclusiv numele persoanelor, desene, litere, cifre, elemente figurative etc., cu condiția ca aceste semne să permită distingerea unui produs sau serviciu al unei întreprinderi de cel al unei alte întreprinderi (art. 2 din Legea nr. 84/1998 privind mărcile comerciale și indicațiile geografice);
  • denumirea societății este numele sub care un comerciant își desfășoară activitatea și sub care semnează (art. 30 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comerțului). Dispozitiile Codului civil, art. 226: (1) Persoana juridica poarta numele stabilit, potrivit legii, prin actul constitutiv sau prin statut. (2) Odata cu inregistrarile persoanei juridice, numele acesteia și celelalte atribute de identificare se înscriu în registrul public.
  • logo-ul este semnul sau denumirea care distinge un comerciant de altul de același fel [art. 30 alin (2) din Legea nr. 26/1990]

Mărcile naționale precum și cele regionale sunt folosite de cei care nu sunt nevoiți să-și protejeze mărcile la nivelul UE. 

Mărcile comunitare, pe de altă parte, sunt cele care asigură protecție absolută în toate statele membre UE, acelora ce aleg această opțiune. 

Mărcile la nivel național se pot obține prin intermediul oficiilor naționale, și sunt protejate doar la nivelul statului respectiv. 

Protecția la nivelul UE se face prin EUIPO (Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală), iar înregistrarea internațională prin intermediul OMPI.

Care este legătura dintre branding și SEO

Brandingul este o soluție puternică în afaceri. Un brand puternic este conceput pentru a-i determina pe oameni să cumpere mai mult, să plătească mai mult, să ia decizii de cumpărare mai rapide și să rămână lângă companie, devotați, o perioadă cât mai lungă de timp. Conține, de asemenea, o serie de tactici și instrumente care pot fi foarte bine utilizate în SEO, dar din păcate aceste legături sunt foarte des subevaluate.

Brandul vostru este percepția companiei la nivelul clienților săi, al investitorilor și al oricăror alte părți interesate. Este o combinație de promisiune și personalitate care influențează modul în care oamenii percep compania ta pe piață.

Dacă aveți un brand puternic, acest lucru afectează impulsul unei persoane de a căuta nu doar o soluție generică sau o categorie generală de produse, ci în mod direct bunuri sau servicii ale companiei reprezentate de acel brand.

SEO and branding connection - graphic

Brandul afectează notorietatea. Conștientizarea stimulează căutarea. Căutarea afectează traficul de pe site-ul web. Traficul influențează veniturile.

Nu zice nimeni că nu este important să vă axați pe SEO pentru a garanta că website-ul companiei voastre se găsește cât mai sus în căutări, și astfel aduce trafic. Este foarte important însă ca brandul în sine să-i direcționeze pe utilizatori către website-ul companiei - pentru ca acela este un trafic cu potențialul cel mai mare de conversie.

Activitatea SEO este cu siguranță strâns legată de branding: o reputație superioară a mărcii se răsfrânge asupra procesului de optimizare, determinându-i atât o parte importantă din liniile strategice pe care trebuie să le urmărească, dar și oferindu-i numeroase oportunități.

Brandul renumit atrage căutări specifice - este perfect adevărat, dar acesta nu este chiar SEO. Mult mai important este că brandul renumit atrage un număr mult mai mare de afișări pe căutările respective. Numai dacă ne gândim la câte rezultate alocă motoarele de căutare unor căutări ce vizează ori sunt conexe cu branduri puternice, și ne dăm seama de nivelul oportunității. De exemplu, dacă vom căuta „pantofi kalapod”, prima pagina de căutări din Google este ocupată integral cu rezultate din site-ul acestui magazin online. Mai mult - chiar și prima jumătate a celei de-a doua pagini este rezervată acestui tip de rezultate.

Care este aici legătura dintre branding și SEO? Din punct de vedere SEO, un rezultat care este legat de brand va avea șanse de a obține poziții superioare mult mai mari decât un rezultat non-brand. Mai mult, după ce cere update-ul „Site Diversity” anunțat de Google în 6 iunie 2019, legat de numărul rezultatelor provenite de la același website pe o căutare dată, singurele query-uri la care un website va „primi” mai mult de două rezultate sunt cele legate de brand (vedeți exemplul „pantofi kalapod” din paragraful anterior). Pentru a atinge un asemenea deziderat, strategia de branding trebuie să lucreze mână în mână cu cea SEO.

În funcție de politica unei companii, în strânsă concordanță cu mediul în care aceasta activează, dar în general doar în cazuri punctuale, rare, brandingul poate fi considerat ca o componentă a strategiei SEO, la fel cum în alte astfel de cazuri (dar mult mai des întâlnite), SEO-ul este subordonat strategiei de branding.

Chiar dacă, la nivel de bune practici, cel mai bine este ca cele două componente să aiba o anumită doză de independență una față de cealaltă, trebuie să ținem seama de un aspect relevant: branding-ul reprezintă la cel mai înalt nivel, viziuinea companiei, pusă în acord cu imaginea clienților, iar SEO-ul ar trebui să se folosească de aceste elemente și să urmărească maximizarea efectelor acestoră în mediul online.

Opinie

Robert Trandafir

Robert Trandafir

Founder & Online Marketing Manager – Gun Media

Cum poate SEO să contribuie la branding?

Google este unul dintre canalele care generează un procent mare de utilizatori noi al unui website. Prin activități specifice de SEO, generezi conținut care te ajută să te te poți poziționa pe diverse topicuri de interes pentru potențiali clienti. Utilizatorii caută pe Google soluții la diverse probleme cu care se confruntă, site-ul fiind optimizat se indexează în Google și apare în rezultate ca raspuns al căutărilor generale sau specifice ale utilizatorilor în jurul unui anumit topic. Ajungând pe site-ul optimizat, utilizatorii fac cunoștință pentru prima dată cu un anumit brand: observă logo-ul, numele brandului, culorile de brand, promisiunea față de client, etc. 

Prin SEO te optimizezi atât pe căutări tranzacționale: utilizatorii caută pantofi roșii de damă mărimea 37 și găsește în rezultate site-uri cu categorii de pantofi roșii de damă mărimea respectivă, cât și pe căutări informaționale: utilizatorii caută cum să asorteze pantofii roșii și atunci găsește site-uri cu diverse ghiduri de stil. Ambele tipuri de căutări aduc utilizatorii în postura de a descoperi branduri noi pentru prima dată, dar comportamentul poate fi diferit în funcție de relevanța brandului și de tipul de problemă căutată. Spre exemplu, utilizatorii pot fi mai predispuși să dea click pe paginile unor branduri de care nu au auzit pentru căutări informaționale de lifestyle, dar pot fi foarte atenți la brandul site-ul înainte să dea click pentru a afla o informație medicală. În cazul căutărilor tranzacționale dacă vrei să descoperi modele noi de pantofi vei fi poate mai tentat să descoperi site-uri de care nu ai auzit anterior dar nu la fel de tentat să dai click pe site-ul unui comerciant necunoscut când cauți un telefon Iphone 13.

Cum poate un brand puternic să influențeze pozițiile în SEO?

Un brand puternic generează tot timpul volume de căutări în Google Search. Să luăm exemplul Cupio.ro, un magazin online din portofoliul agenției Gun Media. În ultimul an, peste 70 000 de utilizatori au căutat lunar brandul Cupio pe Google. Alte mii de căutări lunare sunt de forma „Oja semipermanenta cupio, geluri cupio, manichiura cupio”. În contextul în care utilizatorii caută combinații de tip „cuvânt cheie + nume brand” rezultă că site-ul este relevant pentru acel domeniu și pentru acele cuvinte cheie și alături de alți factori contribuie la afișarea în prima pagină a site-ului pe expresii generaliste fără asocierea de brand (oje semipermanente, produse manichiură, geluri unghii, etc).

Astfel, deși nu este un factor direct de poziționare, brandingul contribuie indirect la vizibilitate mai bună din punct de vedere SEO (poziții mai bune în prima pagină Google).

Apropo de asta, o întrebare pe care o întâlnesc des este următoarea „Vizibilitatea în Facebook ajută SEO?”

Tot timpul, răspunsul meu este ”Da”, în mod indirect. Facebook te face mai vizibil în rândul publicului țintă, utilizatorii din acest grup țintă te vor căuta pe Google, uneori alături de cuvinte cheie reprezentative domeniului tău de activitate, Google va primi semnale că ești un brand important pe acea nișă și utilizatorii vor fi mai tentați să dea click pe rezultatul paginii brandului tău dacă deja au interacționat cu el pe Facebook.

Identitatea vizuală: un aspect esențial al brandingului

Când vine vorba de branding, ceea ce vezi este ceea ce obții, cel puțin așa se vor simți potențialii clienți. Nu vor avea niciun impuls să acorde atenție unui brand fără impact vizual - depinde de brand să câștige acest tip de încredere.

Identitatea vizuală este exprimată prin totalitatea mesajelor, imaginilor și informațiilor grafice care conturează un brand și îl diferențiază de toate celelalte. Cu alte cuvinte, descrie tot ceea ce clienții pot „vedea”, de la logo până la designul interior al unui magazin.

Scopul identității vizuale este:

  • de a crea vizitatorilor sau clienților o impresie emoțională,
  • de a informa utilizatorii cu privire la natura afacerii și a serviciilor sau produselor oferite,
  • de a unifica numeroasele aspecte diferite ale unei afaceri prin mesaje și imagini consecvente.

Sigla

Logo-ul este ca un mini reprezentant al brandului, o imagine familiară pe care publicul o va recunoaște vizual și își va aminti conștient sau subconștient de companie și de produs (produse sau servicii). Secțiunea din Brand Book ar trebui să detalieze cerințele de design, mesaj, culoare și dimensiune, dar de asemenea să ilustreze și să explice cum și unde ar trebui să fie utilizat logo-ul.

Atunci când proiectați logo-ul, păstrați lucrurile simple și la obiect: asigurați-vă că reflectă afacerea voastră, sugerand ce este aceasta, ce face, pentru cine face, cum face, dar și raportandu-se la loc și la momentul în timp.

Prezentăm aici un exemplu absolut special: modul cum un logo se adaptează în funcție de momentul în timp și de momentul în viața companiei:

Evolution of Amazon's logo

Istoria logo-ului Amazon. Sursa imaginii: murrieta.mulliganfun.com

Firește că vă puteți proiecta singuri logo-ul, ori puteți apela la specialiști pentru această operațiune.

Schema de culori

Paleta este selecția de culori și nuanțe pe care compania le va folosi pentru a modela întregul aspect vizual al brandului. Această schemă de culori va guverna apoi toate ramurile designului mărcii, inclusiv logo-ul, pictogramele, toate materialele de marketing vizual și, desigur, site-ul companiei.

Atunci când vă selectați culorile, cheia succesului este să o păstrați simplă: alegeți până la 5 culori, deși 3 sunt ideale - acestea ar trebui să fie o bază, un accent și un neutru. Culoarea principală (baza) va fi culoarea predominantă, accentul va fi o nuanță care este utilizată pentru a crea un interes vizual suplimentar, iar neutrul va fi folosit pentru fundaluri.

De exemplu, puteți utiliza una următoarele 4 abordări atunci când alegeți culorile:

  • Nuanțe monocromatice: O culoare și alte câteva variații ușoare (nuanțe) ale aceleiași culori.
  • Culori complementare: Culorile direct opuse în roata culorilor creează un efect vibrant prin contrast: cum ar fi roșu și verde sau galben și violet.
  • Triadă: Culorile care formează un triunghi în spectrul de culori creează, de asemenea, contrast și interes vizual.
  • Analog: Culori care sunt aproape una de cealaltă în spectrul de culori, cum ar fi galben, portocaliu și roșu.

Atunci când decideți cu ce culori vreți să fie asociat brandul vostru, țineți cont de teoria culorilor și de efectele psihologice pe care le au anumite culori. Iată un exemplu:

Color emotion guide

Sursa imaginii: theLogoCompany

Selectarea fonturilor

Ca și în cazul culorilor, fiecare font va avea propriul efect unic asupra publicului tău. Cu gama imensă de fonturi disponibile, cu siguranță veți găsi ceva care să reflecte cu exactitate marca voastră.

Yale Identity - screen

Sursa imaginii: yaleidentity.yale.edu

Această secțiune din manualul de brand ar trebui să conțină toate nitty-gritty în ceea ce privește fonturile pe care doriți să le utilizați în cadrul mărcii, precum și unde și cum ar trebui utilizat fiecare font (de exemplu, în postere, pe pagini web și chiar în campanii publicitare).

Ar trebui să identificați cel puțin două fonturi: un tip de caractere primar care urmează să fie utilizat pentru textul corpului și un tip de caractere secundar pentru titluri. Ca și în cazul altor secțiuni, acest lucru poate fi la fel de complex și detaliat, după cum aveți nevoie, sau de la obiect, basic.

Pictograme (Icons)

Aceste simboluri mici împrăștiate peste tot pe paginile web și în orice alte materiale de prezentare reorezintă un lucru care poate fi ușor trecut cu vederea. Și totuși, ele sunt extrem de importante, așa că asigurați-vă că le utilizați corect. 

Atunci când proiectați sau alegeți pictogramele, păstrați în apropiere o listă de verificare a tuturor elementelor pe care trebuie să le luați în considerare, deoarece acest lucru vă va ajuta să rămâneți consecvenți și să vă concentrați pe menținerea relevanței acestora.

Cât de mici ar fi aceste pictograme, ele de fapt se adaugă la experiența generală pe care clientul o are atunci când interacționează cu compania. Astfel, creează o impresie coerentă (și, prin urmare, de încredere); atunci când sunt luate în considerare chiar și cele mai mici detalii, nimic nu pare deplasat.

Includeți întreaga iconografie în manualul de brand, precum și când, unde și cum ar trebui utilizată fiecare pictogramă. Ca să înțelegeți exact despre ce e vorba vă sugerez să aruncați o privire peste cele peste 900 de pictograme oferite de pixaby.com.

Proportions

Imaginile

Dedicați o pagină (sau câteva!) exemplelor de imagini care reflectă mesajul, principiile și produsul companiei. Acestea ar trebui să fie imagini pe care doriți să le vedeți utilizate în designul și marketingul mărcii. Poate doriți să puneți accentul pe fotografiile alb-negru sau poate doriți imagini care reflectă baza de clienți țintă. Dacă produsul permite acest lucru, încercați să includeți imagini cu persoane care reacționează pozitiv la acesta.

Politica imaginilor este probabil printre cele mai dificile, pentru ca acestea vor trebui să fie mereu noi, cu fiecare nouă campanie. Desigur, o serie de imagini vor fi fixe, elemente de identificare ale afacerii sau produse „flagship”, dar în rest, Brand Book-ul ar trebui să stabilească descrieri cât mai detaliate ale tipului de imagini care se vor putea folosi. Imaginile trebuie să dubleze mesajul, sau uneori să fie mesajul, de aceea coerența este esențială.

Dacă imaginea pe care afacerea dorește să o proiecteze este una a satisfacției maxime a clientului, atunci fotografiile asta vor trebui să reflecte. Dacă imaginea proiectată este seriozitatea, atunci sunt necesare fotografii serioase cu oameni serioși, cu birouri serioase, cu magazine serioase. Dacă activați în zona tehnologiei de înaltă calitate, fotografiile trebuie să fie de rezoluție super înaltă, cu niveluri foarte mari ale detaliilor. Sunt doar câteva exemple, dar suntem siguri că ați înțeles direcția acestui tip de gândire.

Promovarea brandului – Importanță și tehnici

Ce înțelegem prin promovarea unui brand sau a unei mărcii?

Cum am mai spus, promovarea brandului este strategia de comunicare de marketing pentru a informa, convinge și influența procesul de luare a deciziilor cumpărătorilor atunci când aleg un anumit brand. Aceasta se face cu scopul de a realiza brand awareness (a-i familiariza pe consumatori cu marca ori cu produsele promovate), pentru a crea interesul consumatorului. Astfel se obțin vânzările și se creează clienți fideli.

Brand Promotion elements

Promovarea brandului este necesară din următoarele motive:

  • Promovați anumite caracteristici ale afacerii, cum ar fi prețul și avantajele specifice oferite,
  • Faceți clientul să diferențieze produsele voastre de toate celelalte oferte, prin unele caracteristici unice,
  • Măriți cererea de produse,
  • Stabiliți o imagine pozitivă și de onestitate.

Importanța promovării mărcii

Beneficii pentru afaceri

Cele mai importante beneficii ale brandingului pentru un business sunt generate de faptul că brandul companiei vă ajută să ieșiți în evidență într-o competiție deschisă. Pieței vizate și clienților li se reamintește că brandul vostru este de încredere și îi îndrumă să continue în același fel pe viitor. Prin aceasta strategie de marketing, brandul companiei poate crește cota de piață și volumul vânzărilor.

Beneficii pentru consumatori

Calitatea, prețul și disponibilitatea produsului sunt câteva dintre preocupările importante ale clienților în timpul cumpărăturilor. Clientul are o gamă largă de opțiuni și, de asemenea, este conștient de vânzătorii și comercianții nu chiar foarte cinstiți. Aici vine rolul de branding, care informează despre produsul sau serviciul companiei cu mult înainte de a face achiziția, dar mai ales, care construiește și garanteaza practic o plajă de încredere. Acesta scutește clienții de riscul de a fi păcăliți, dar mai ales economisește mult din timpul lor prețios.

Dacă afacerea voastră este cinstită, iar produsele și servicile sunt de calitatea promisă, dar nu beneficiați de notorietatea adusă de un brand puternic, veți avea mult de suferit. Este o practică incorectă din partea celor mult mai bine cunoscuți? Absolut deloc. Tot ce aveți de făcut este să mergeți și voi în acea direcție.

Beneficii pentru societate

Brandingul este, de asemenea, benefic pentru societate în ansamblu, în multe feluri. De exemplu, brandingul susține producția în masă de produse care, în cele din urmă, conduce la dezvoltarea economiei. Această dezvoltare înseamnă produse mai multe și mai bune, la  prețuri potrivite pentru fiecare consumator, furnizate așa cum și le dorește.Când se produce și se cumpără mai mult, firmele trebuie să angajeze mai mulți oameni pentru a-și mulțumi publicul. În acest mod sunt create oportunitățile de angajare, elementul cel mai benefic pentru societate în ansamblul ei.

Tehnici de promovare a brandului

Tehnicile de promovare ale brandului includ toate acele instrumente care sunt de obicei folosite de marketers pentru a comunica cu publicul țintă și clienții finali. Principalele  instrumente de comunicare pentru promovarea brandului sunt următoarele:

Publicitatea

Publicitatea este o metodă convenabilă și economică de promovare. Este sigură, funcționează. Dar problema cu publicitatea este că îi lipsește acea atingere personală, acel sentiment de apartenență.

Vânzarea în nume personal

Lucrul bun despre vânzarea personală este că implică comunicarea față în față. Vânzătorii primesc feedback-ul imediat după tranzacție de la cumpărători. Problema cu vânzarea personală este îți consumă timp, drept pentru care este considerată a fi o metodă de lux. 

Promovarea vânzărilor

Promovarea vânzărilor cuprinde stimulente specifice pe locații ori pe termen scurt, al căror scop este de a crește vânzarea imediată și de a atrage din ce în ce mai mulți clienți. Cu toate acestea, nu are acțiune directă asupra loialității față de brand, întrucât se derulează pe perioade scurte.

Promovarea vânzării este sezonieră (fiind oferită de regulă spre finalul sezonului în scopul de a epuiza stocurile) sau ține de anumite evenimente ori sărbători (ofertă de Paște, de Crăciun, Black Friday, 1 iunie etc). 

Ambalajul

Ambalajul oferă mărcii o margine distinctivă care ajută la diferențierea produselor. În zilele noastre, percepția și aspectul au devenit foarte importante odată cu avansarea mass-media și a online-ului. Cu cât produsul arată mai bine, cu atât se vinde mai mult. Clienții sunt chiar dispuși să plătească un preț mai mare pentru un aspectul mai plăcut al produsului. Companiile cheltuiesc foarte mulți bani pe ambalajul produselor lor pentru a concura pe piață.

Branded package

Sursa imaginii: Belmont packaging

Promovarea online a brandului

După cum sugerează și numele, promovarea brandului înseamnă să-ți promovezi brandul folosind toate platformele de social media online și profesionale. Scopul său este de a obține cât mai multă expunere la brandul tău la un cost foarte scăzut.

Promovarea online a brandului este importanta din următoarele motive:

  • crești vizibilitatea afacerii
  • beneficiezi de rezultate măsurabile
  • îți poți ajusta direcțiile de investiții
  • obții o comunicare directă cu publicul vizat
  • ai costuri reduse
  • poți găsi potențiali clienți într-un mod cât se poate de eficient
  • compari performanțele tale cu ale competitorilor
  • crești încrederea în produsele tale
  • sporești credibilitatea afacerii
  • influențezi opțiunea de cumpărare
  • promovare rapidă, fără limite geografice
     

Menagementul Reputatiei Online

Unele dintre beneficiile promovării online a brandului ar putea fi:

  • Aproape că nu există bariere pentru clienții noi. 
  • Cea mai interesantă parte a promovării brandului este automatizarea promovării. Ceea ce înseamnă că o sarcină foarte importantă - aceea de promovare - este realizată de puțini oameni într-un timp foarte scurt, la un preț rezonabil. 
  • Platformele online salută toate afacerile mici noi care nu pot concura pe piață din cauza bugetului lor mai mic de marketing și publicitate. 
  • Tehnologia de etichetare (tagging technology - un marcaj de internet, un element popularizat îndeosebi pe site-urile web asociate cu Web 2.0) a făcut promovarea online mult mai ușoară și măsurabilă, mai degrabă decât panourile și bannerele convenționale.

Campaniile 360°

Campania 360° este o abordare integrată de marketing care încearcă să ajungă la clienți prin toate nivelurile canalelor de comunicare. Dacă o astfel de campanie este implementată cu succes, atunci ar putea maximiza acoperirea brandului.

O campanie de marketing 360° este o abordare completă a campaniei creative care include toate elementele mixului de marketing, concepută pentru a implementa o strategie de brand, de obicei pentru poziționare.

În cuvinte simple, o campanie de marketing 360° se concentrează pe comunicarea unui mesaj consistent prin toate elementele mixului de marketing și prin toate canalele disponibile. Când și cum se întâmpla așa ceva? Iată câteva elemente definitorii:

  • Sunt lansate produse noi sau brandingul vechilor de produse este modificat sau extins pentru a se încadra în strategia de poziționare planificată.
  • Campania include o abordare de marketing promoțional integrat în care toate dispozitivele promoționale (online, offline și mobile) sunt utilizate într-un mod eficient pentru a comunica mesajul specificat.
  • Toate punctele de contact posibile sunt exploatate în mod eficient.
  • Ambalajul și aspectul vizual sunt, de asemenea, modificate pentru a se potrivi strategiei de poziționare.
  • Produsele aparținând campaniei 360° sunt de obicei comercializate cu prețuri diferite. Totuși, acest lucru depinde de nișa mărcii.

Concluzii

Este brandingul o necesitate? În cazul unei afaceri care vrea să fie tratată ca o companie profesionistă, de încredere, cu siguranță da. Cu certitudine, merită să tratăm acest proces nu ca pe o cheltuială, chiar dacă uneori activități individuale vor trebui externalizate, ci mai presus de toate ca pe o investiție.

În cuvinte foarte simple, un produs este ceea ce vinzi, un brand este imaginea percepută a produsului pe care îl vinzi, iar brandingul este strategia de a crea acea imagine.

Dacă afacerea de la bun început emană o abordare consecventă și fiabilă în fiecare comunicare, această investiție va da roade cu siguranță. Cu toate acestea, impulsul de a acționa nu trebuie să fie urmat de decizii rapide, luate în grabă, ci trebuie folosit pentru a pune bazele unui manual de brand - platforma viitoare a activităților de branding. 

Din tot ce v-am transmis până acum sperăm că s-a înțeles clar că brand-ul nu este deloc un moft, ci o necesitate. 

Bine, în lumea companiilor românești brandul este mai degrabă un lux, însă pe măsură ce concepțiile se vor schimba, producătorul sau furnizorul de servicii român va începe să înțeleagă și importanța unor asemenea elemente. 

Comentariile tale (0)
Editorii WhitePress își rezervă dreptul de a șterge comentariile ofensatoare adresate altor persoane și care conțin cuvinte vulgare sau nu sunt relevante asupra subiectului în cauză.
Administratorul datelor cu caracter personal ale persoanelor care utilizează site-ul whitepress.com [...] și toate subsite-urile sale (denumit în continuare: Site-ul) în sensul Regulamentului Parlamentului European și al Consiliului (UE) 2016/679 din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (denumit în continuare: RODO) este în comun "WhitePress" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością cu sediul social în Bielsko-Biała, la adresa ul. Legionów 26/28, înscrisă în Registrul Întreprinzătorilor din Registrul Național al Instanțelor Judecătorești ținut de Tribunalul Districtual din Bielsko-Biała, Secția a 8-a Economică a Registrului Național al Instanțelor Judecătorești sub numărul KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 și alte societăți din Grupul WhitePress (denumit în continuare: Administrator).

Prin abonarea la buletinul informativ, sunteți de acord cu trimiterea de informații comerciale prin intermediul mijloacelor de comunicare electronică, inclusiv, în special, prin e-mail, privind comercializarea directă a serviciilor și bunurilor oferite de WhitePress sp. z o.o. și de partenerii săi de afaceri de încredere interesați în comercializarea propriilor bunuri sau servicii. Temeiul juridic pentru prelucrarea datelor dumneavoastră cu caracter personal este interesul legitim al administratorului și al partenerilor săi [articolul 6 alineatul (1) litera (f) din RODO].

Aveți posibilitatea de a vă retrage în orice moment consimțământul pentru prelucrarea datelor dvs. personale în scopuri de marketing. Puteți găsi mai multe informații despre prelucrarea și temeiul prelucrării datelor dvs. cu caracter personal de către WhitePress sp. z o.o., inclusiv drepturile dvs., în Politica de confidențialitate.
Citește toate
  • Nu sunt încă comentarii pentru acest articol.
Administratorul datelor cu caracter personal ale persoanelor care utilizează site-ul whitepress.com [...] și toate subsite-urile sale (denumit în continuare: Site-ul) în sensul Regulamentului Parlamentului European și al Consiliului (UE) 2016/679 din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (denumit în continuare: RODO) este în comun "WhitePress" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością cu sediul social în Bielsko-Biała, la adresa ul. Legionów 26/28, înscrisă în Registrul Întreprinzătorilor din Registrul Național al Instanțelor Judecătorești ținut de Tribunalul Districtual din Bielsko-Biała, Secția a 8-a Economică a Registrului Național al Instanțelor Judecătorești sub numărul KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 și alte societăți din Grupul WhitePress (denumit în continuare: Administrator).

Prin abonarea la buletinul informativ, sunteți de acord cu trimiterea de informații comerciale prin intermediul mijloacelor de comunicare electronică, inclusiv, în special, prin e-mail, privind comercializarea directă a serviciilor și bunurilor oferite de WhitePress sp. z o.o. și de partenerii săi de afaceri de încredere interesați în comercializarea propriilor bunuri sau servicii. Temeiul juridic pentru prelucrarea datelor dumneavoastră cu caracter personal este interesul legitim al administratorului și al partenerilor săi [articolul 6 alineatul (1) litera (f) din RODO]. Prin trimiterea formularului, declarați că ați citit Politica de confidențialitate.

Aveți posibilitatea de a vă retrage în orice moment consimțământul pentru prelucrarea datelor dvs. personale în scopuri de marketing. Puteți găsi mai multe informații despre prelucrarea și temeiul prelucrării datelor dvs. cu caracter personal de către WhitePress sp. z o.o., inclusiv drepturile dvs., în Politica de confidențialitate.
Citiți întregul articol
Articole recomandate